Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Ledelsens ansvar at håndtere forandringer

17. august 2015

Det kan være nyttigt for virksomheder at få konsulentbistand til store forandringsprocesser. Men til syvende og sidst er det ledelsens job at skabe forståelse for forandringerne på arbejdspladsen, fastslår direktør hos Lederne Vibeke Skytte.

I en ny klumme skriver Vibeke Skytte, at forandringer ofte er store og komplekse, for eksempel når der sker sammenlægning, outsourcing eller salg af virksomheden. Mange vælger i de situationer at gøre brug af ekspertbistand fra konsulentfirmaer.

- Jeg vil vove at påstå, at næsten hver eneste dag foregår der forandringer, som kræver ledelse. Det kan være alt fra afskedigelse af medarbejdere over implementering af nye systemer til flytning af kontorer. Alt sammen forandringer, der ikke kan undgås, men som påvirker medarbejderne i større eller mindre grad. Et konsulentbureau har erfaringer at trække på, men det er lederens opgave at være rustet til at håndtere forandringerne, skriver Vibeke Skytte.

Hun betragter konsulenter som "rigtig gode sparringspartnere, når der skal ske forandringer."

- Men det vigtigste er, at også lederen er rustet til at lede forandringer og tør stole på sig selv og sin egen mavefornemmelse, understreger Vibeke Skytte i klummen.

Læs også

Vibeke Skytte