Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Kunsten at lede opad med overbevisning

04. november 2015

En ny direktør skal overbevises om, at han har brug for pressetræning, selvom han selv synes, han er verdensmester i mediehåndtering.

En nyansat direktør i et forsikringsselskab afviste i sidste uges ledelsesdilemma at modtage pressetræning og satte dermed kommunikationschefen i et dilemma. For hvordan får man én, der står højere i magthierarkiet til at makke ret?

Hvis den nye direktør dummer sig i medierne og skader selskabet, får kommunikationschefen et medansvar for miseren.

Niels Henriksen, rådgivningschef hos Lederne

Rådgivningschef Niels Henriksen synes, at udfordringen er til at få øje på:

- Kommunikationschefen i dilemmaet kan måske være fristet til at lade den nye direktør sejle sin egen sø. Hvis han ikke ønsker at tage imod gode råd om mediehåndtering, kan han jo lære det på den hårde måde i stedet, forklarer Niels Henriksen, som dog kraftigt fraråder den fremgangsmåde:

- For det er en taktik, der kan ramme som en boomerang. Kommunikationschefen ligger inde med en viden om, at direktøren måske ikke er så skarp til pressehåndtering, som han foregiver. Det bevidner en række videoklip, han har fundet på nettet. Så hvis den nye direktør dummer sig i medierne og skader selskabet, får kommunikationschefen et medansvar for miseren, forklarer Niels Henriksen.

LÆS OGSÅ: Skideballer hører ikke til på intranettet

Derfor er der ingen vej udenom for forsikringsselskabets kommunikationschef. For selskabets skyld må han få det nyansatte medlem af direktionen i tale. Niels Henriksen anbefaler, at kommunikationschefen i første omgang spørger direktøren, om han har fået feedback på de konkrete tv-interviews, han har fundet på nettet.

- Måske har direktøren faktisk lært noget af sin erfaring med interviews, der gik dårligt. Han har måske oven i købet modtaget medietræning efterfølgende. Det ved kommunikationschefen på den nye arbejdsplads dybest set ikke, siger Niels Henriksen, der altså anbefaler løsning nummer et.

Det vigtigste er, at både kommunikationschefen og direktøren er på det rene med, at de begge er ansat til at varetage forsikringsselskabets interesser bedst muligt.

Niels Henriksen, rådgivningschef hos Lederne

Niels Henriksen fortæller, at det altid er nyttigt at bruge fakta, når man skal lede opad. I dette tilfælde kan kommunikationschefen for eksempel give udtryk for, at direktøren fik nogle urimelige spørgsmål i det gamle tv-interview – for på den måde at komme ind på, hvad man kan gøre ved det, når man står i en svær interviewsituation.

- Det vigtigste er, at både kommunikationschefen og direktøren er på det rene med, at de begge er ansat til at varetage forsikringsselskabets interesser bedst muligt. Hensynet til virksomheden må gå frem for en direktørs selvtilstrækkelighed og en kommunikationschefs umiddelbare irritation over at blive afvist, siger Niels Henriksen.