Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Kun meget begrænset forventning om at stå til rådighed i ferien

18. juli 2016

Når mere end hver anden leder i Danmark vælger at løse arbejdsopgaver her i sommerferieperioden, er det ikke på grund af forventningspris fra lederens egen chef. Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne er det kun få ledere, som har en chef, der forventer at kunne fange lederen på telefon i lederens ferie.

Undersøgelsen, som er baseret på svar fra 2.014 ledere, viser, at kun otte procent af lederne svarer”ja” til, at de har en nærmeste chef, som bærer rundt på en forventning om, at lederen er til rådighed for arbejdsrelaterede telefonopkald, e-mails eller sms´er i lederens sommerferie. 44 procent af lederne har en chef, som ”til dels” har de forventninger.

Tallene er endnu lavere, når det gælder ledernes egne forventninger til at kunne hive fat i medarbejderne i deres sommerferie. Kun to procent af lederne forventer således, at medarbejderne er til rådighed under ferien på telefon, e-mail eller sms, mens 18 procent svarer ”til dels”. Majoriteten af de adspurgte ledere, 80 procent, har ingen forventning om at fange medarbejderne på telefon, mail eller sms i medarbejdernes sommerferie.

Tallene understreger, at både ledere og medarbejdere som udgangspunkt med sindsro kan tage af sted på sommerferie uden at skulle forvente at blive forstyrret med arbejdsopgaver

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen

- Tallene understreger, at både ledere og medarbejdere som udgangspunkt med sindsro kan tage af sted på sommerferie uden at skulle forvente at blive forstyrret med arbejdsopgaver. Ferien er til for at slappe af og lade batterierne op i, og derfor er det særdeles positivt, at der trods den udbredte brug af smartphones og tablets ikke i det moderne arbejdsliv er en mere udpræget indbygget forventning om at blive forstyrret og kunne forstyrre i ferien. I den forbindelse er det tankevækkende, at et stadig stigende antal ledere selv vælger at arbejde i sommerferien, pointerer ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsen fra Lederne.

LÆS OGSÅ: Hedebølge på jobbet - hvad gør du?

Akutte udfordringer kan opstå
Hun refererer til andre, nyligt offentliggjorte tal fra samme undersøgelse, som viser, at 53 procent af lederne løser arbejdsopgaver i sommerferien. Det er en stigning sammenlignet med tilsvarende undersøgelser fra Lederne foretaget i 2014 og 2015, hvor andelen af feriearbejdende ledere var på henholdsvis 49 og 50 procent.

Har man tillid til sine kolleger og medarbejdere, og er man derudover god til at uddelegere, vil mange ledere opleve, at de faktisk med sindsro kan glemme alt om arbejdsmailen i ferieperioden

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen

- Det er selvfølgelig lederens eget frie valg, om man for eksempel vælger at tjekke sin mail, mens man sidder med fødderne i poolen. Men har man tillid til sine kolleger og medarbejdere, og er man derudover god til at uddelegere, vil mange ledere opleve, at de faktisk med sindsro kan glemme alt om arbejdsmailen i ferieperioden. Når 44 procent af lederne svarer, at den nærmeste chef ”til dels” forventer, at lederen står til rådighed, handler det om, at det på mange virksomheder hører med til lederjobbet at være til at få fat i, hvis der opstår akutte, arbejdsmæssige udfordringer, som gør, at lederen lige skal besvare et enkelt telefonopkald eller en mail, siger Helle Bruun Madsen.

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.