Kun hver tredje topleder efterspørger feedback

05. februar 2018

Det er mere undtagelsen end reglen, at toplederne på de danske virksomheder efterspørger feedback hos mellemledere og medarbejdere. Det viser en ny og endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 1.664 ledere, hvoraf 203 er topchefer.

Ifølge undersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, oplever næsten samtlige adspurgte topledere, 96 procent, at de ”i høj/meget høj grad” inddrager medarbejderne i beslutninger, hvis det er relevant. Men derfra og til at bede mellemledere og medarbejdere om feedback, er der et langt stykke vej. Det er således kun 36 procent af toplederne, som ”i høj/meget høj grad” jævnligt efterspørger feedback hos ledere og medarbejdere.

Ofte vil der være en stor gensidig og positiv relationsskabende værdi ved at lade feedback i virksomheden gå begge veje

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen

- Tallene understreger, at mange virksomheder fortsat ikke har en særligt udpræget og udviklet feedbackkultur, og især blandt topledere er det langt fra alle, som internt i virksomheden efterspørger feedback på de beslutninger, de træffer, og på den måde, de leder og kommunikerer. I stedet får toplederne typisk feedback fra eksterne netværk, coaches, VL-grupper og lignende. Det er ærgerligt, at toplederne ikke udnytter de interne muligheder for feedback. Ofte vil der være en stor gensidig og positiv relationsskabende værdi ved at lade feedback i virksomheden gå begge veje, siger ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen.

LÆS OGSÅ: Mange ledere savner information fra topledelsen

Hun oplever, at nogle topledere ikke er bevidste om gevinsten ved feedback fra mellemledere og medarbejdere, og at de er bange for, det bliver tolket som et svaghedstegn at bede om feedback. Men ofte handler det også om, at mellemlederne ikke selv er tydelige nok i at kommunikere til topledelsen, at de har noget at byde på som sparringspartnere.

LÆS OGSÅ: Selvledelse grundlæggende betingelse for god ledelse

- På sigt kan det give et generations-clash, hvis den ældre generation af mellem- og topledere ikke bliver bedre til at arbejde med feedback. For de skal forholde sig til en ny, ung generation af medarbejdere og ledere, som ikke bare efterspørger, men kræver at få feedback, og som har et konstant fokus på, hvad de kan gøre bedre og anderledes, siger Helle Bruun Madsen.

Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres senere på året.