Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Kompromis kan være vejen frem

03. januar 2018

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Kunde- og konkurrenceklausuler er ind imellem nødvendige, men de kan være svære at navigere i for både medarbejdere og ledere.

I sidste uges dilemma på business.dk havde salgsdirektøren Mikkel en udfordring med sin dygtigste sælger, Lisbeth. Lisbeth er blevet headhuntet til en drømmestilling, men hun er bundet af både en konkurrence- og en kundeklausul. Hun beder Mikkel om at ophæve de to klausuler. På den ene side vil Mikkel gerne hjælpe Lisbeth, men på den anden side må han tage hensyn til virksomhedens interesser.

Klausuler giver god mening for visse jobtyper, da virksomheder må beskytte deres forretning

Teamchef og Advokat hos Lederne Rikke Agervis Helles

Teamchef og advokat hos Lederne Rikke Agervig Helles oplever, at det kommer bag på mange, hvor begrænset man er, når man har skrevet under på klausuler i sin kontrakt.

- Konkurrenceklausulen knytter sig til, at man ikke må tage ansættelse i konkurrerende virksomheder. Kundeklausulen handler om, at man i sit nye job ikke må have hverken direkte eller indirekte kontakt med sin tidligere arbejdsgivers kunder. Begge klausuler er naturligvis kun gældende for en periode. Klausuler giver god mening for visse jobtyper, da virksomheder må beskytte deres forretning, siger Rikke Agervig Helles.

LÆS OGSÅ: Selvledelse: Grundlæggende betingelse for god ledelse

Fra et ledelsesmæssigt synspunkt forstår hun dog godt, at salgsdirektøren har lyst til at opsige begge klausuler.

- Lisbeth er tydeligvis et talent, så hvis Mikkel behandler hende godt, får hun måske lyst til at vende tilbage en dag. Det kan dog være risikabelt for virksomheden, og derfor hælder mange mest til, at man ikke skal gøre undtagelser for nogen, når det kommer til klausuler, siger teamchefen. 

LÆS OGSÅ: Ledelse handler om at komme tørskoet over vandgraven

Alligevel peger Rikke Agervig Helles på løsning nummer tre som den, der er bedst for begge parter.

- Her opsiger han konkurrencedelen, så Lisbeth godt må tage ansættelse i den nye virksomhed. Ved at beholde kundedelen sikrer han sig, at hun ikke kan tage kunderne med sig over i den nye virksomhed. Den løsning tilgodeser både virksomhedens og Lisbeths behov, mener Rikke Agervig Helles.

Sidste uges opfølgningsartikel