Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Kommunikativ udfordring at opsige medarbejdere

26. september 2016

Knap hver fjerde leder peger på, at opsigelsessamtaler med medarbejdere i høj eller meget høj grad er en kommunikativ udfordring. Opsigelsessamtaler topper dermed listen over de samtaler, lederne betragter som vanskelige, viser en ny undersøgelse fra Lederne, som offentliggøres i dag.

23 procent af i alt 1.845 adspurgte ledere svarer i undersøgelsen, at de” i høj” eller ”meget høj grad” finder det kommunikativt udfordrende at opsige medarbejdere. 31 procent angiver, at det ”i nogen grad” er vanskeligt at opsige medarbejdere.

Også advarsels- og fraværssamtaler udfordrer lederne.  16 procent svarer i undersøgelsen, som Lederne har foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, at det i høj grad er en kommunikativ udfordring at give advarsler til medarbejdere.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen er ikke overrasket over tallene.

- Tallene viser, at lederne ikke er ligeglade. Det er for mig at se en god ting, for opsigelsessamtaler bør aldrig blive rutine. Det er naturligvis ikke rart at fyre en af sine medarbejdere, for man kan jo ofte ikke lade være med at tænke over, hvilke konsekvenser det kan få for medarbejderens privatliv. I nogle tilfælde vil man også bekymre sig om den opsagte medarbejders muligheder for at få et nyt job, siger Flemming Andersen.

Netop konsekvenserne for den opsagte medarbejders private situation og fremtidige jobmuligheder er ifølge undersøgelsen to tungtvejende årsager til, at opsigelsessamtaler er svære.

At holde vanskelige samtaler skal trænes og øves. Det er de færreste, der er født som naturtalenter

Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen

Svært at fyre på andres foranledning
Opsigelsessamtalen er også særligt udfordrende, hvis opsigelsen sker på andres foranledning. 42 procent af lederne peger på, at det i høj eller meget høj grad er en kommunikativ udfordring at opsige en medarbejder, hvis fyringen sker på andres opfordring.

- Står organisationen overfor en fyringsrunde, er det bedst, hvis lederen selv får lov til at træffe beslutningen om, hvem i afdelingen der skal siges op. Når det kommer ovenfra, er det ikke altid, at lederen kan se meningen med det, og lederen kender måske ikke til argumenterne for fyringen. I de tilfælde er det virkelig en udfordring at gennemføre en god samtale, pointerer Flemming Andersen.

FRA SAMME UNDERSØGELSE: Hver anden leder har været på skolebænken i kommunikation

Kommunikative kompetencer kan forbedres
Noget tyder på, at de kommunikative kompetencer til at gennemføre vanskelige samtaler kan forbedres på kursus og efteruddannelse. 68 pct. peger på, at de er blevet kommunikativt bedre til at gennemføre vanskelige samtaler efter at have været en tur på skolebænken. Flemming Andersen mener da også, at det er muligt at blive bedre til at gennemføre de vanskelige samtaler.

- At holde vanskelige samtaler skal trænes og øves. Det er de færreste, der er født som naturtalenter. Først og fremmest kan man starte med at følge nogle enkle råd. Det er for eksempel vigtigt, at man fortæller om afskedigelsen helt i starten af samtalen fremfor at træde vande ved først at rose medarbejderen til skyerne, siger Flemming Andersen, som herunder giver fem gode råd til opsigelsessamtaler.

 LÆS OGSÅ: Logbog: Den vanskelige samtale

 

Fem råd til opsigelsessamtaler

Flemming Andersens fem gode råd til opsigelsessamtaler:  

 1. Forbered dig grundigt. Planlæg, hvad du vil sige og hvordan. Tag ejerskab

2. Kommunikér kort, klart og tydeligt – og start med det vigtigste først. Glat ikke ud bagefter

3. Begrund afskedigelsen

4. Gennemgå, hvad der står i den skriftlige opsigelse

5. Vær forberedt på, at medarbejderen sandsynligvis ikke helt er sig selv ovenpå beskeden. Stil dig til rådighed efterfølgende for evt. spørgsmål og aftal praktikken i opsigelsesperioden