Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Julegaver skal skabe glæde

06. december 2017

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Modtageren af gaven skal være taknemmelig, men giveren skal også være betænksom.

I sidste uges dilemma på business.dk var HR chefen Randi i tvivl, om hun burde lave forskellige variationer af medarbejdernes julegaver. Der har ikke været klager, men flere på arbejdspladsen mener, at julegaven – der altid består af en juleand og nogle flasker vin – ikke tager hensyn til vegetarerne eller dem, der ikke drikker alkohol.

Det er som ved alle gaveudvekslinger almindelig betænksomhed at give gaver, som man tænker, at modtageren vil blive glad for at få

Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen

Julegaver – eller mangel på samme – fra ens arbejdsplads er altid et samtaleemne, for holdningerne til, hvad der er en god gave, er ofte delte, lyder det fra ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen.

- Nogle virksomheder vælger at give deres medarbejdere en gave ved juletid, og man kan altid sætte spørgsmålstegn ved, om man som modtager kan tillade sig at brokke sig over indholdet af en gave. Når det er sagt, så giver virksomheder gaver for at skabe glæde, og det er som ved alle gaveudvekslinger almindelig betænksomhed at give gaver, som man tænker, at modtageren vil blive glad for at få, siger Flemming Andersen.

LÆS OGSÅ: Julefrokost - også for ledere

For virksomheder handler julegaverne om vise medarbejderne, at man sætter pris på dem.

- Men hvis medarbejderne ikke er glade for gaven, bliver den ikke modtaget i den ånd, som den er givet. Randi skal ikke stå på hovedet for at finde personlige gaver til alle, men der skal helst være nogle tanker bag de gaver, man giver. For mig at se, er det fint at lave måske tre-fire variationer af julegaven, som medarbejderne kan vælge imellem. Omkostningen er den samme for virksomheden, men fleksibiliteten er meget større for medarbejderne, påpeger Flemming Andersen, der derfor vælger løsning nummer to.

Sidste uges opfølgningsartikel