Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Ingen mobning på syv ud af ti virksomheder

18. april 2016

På syv ud af ti danske virksomheder har lederne ikke oplevet, at en medarbejder mobber en anden medarbejder eller en leder. Generelt ligger omfanget af mobning på de danske arbejdspladser på et stabilt niveau. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne om psykisk arbejdsmiljø.

Ifølge undersøgelsen, som er baseret på svar fra 1.927 ledere, har kun fire pct. af lederne i "adskillige tilfælde" oplevet en eller flere medarbejdere i afdelingen mobbe en anden medarbejder eller leder over en længere periode inden for de seneste to år. 26 procent af lederne har oplevet mobning i "enkelte tilfælde", mens 70 procent svarer "nej, aldrig" på spørgsmålet.

Omfanget af mobning ligger tæt op ad de resultater, Lederne har registreret i tilsvarende undersøgelser fra 2012 og 2014. I 2012 var det 75 procent af lederne, som svarede, at de ikke havde oplevet mobning blandt medarbejderne, og i 2014 var andelen på 74 procent.

LÆS OGSÅ: Ledere skaber rammer for medarbejderes trivsel

Derimod var mobning et noget større problem, hvis man springer tilbage til 2005. I en undersøgelse fra Lederne foretaget i 2005 erklærede halvdelen af de adspurgte ledere, 48 procent, at de inden for de seneste to år i enkelte eller adskillige tilfælde havde oplevet mobning blandt medarbejderne.

Viden om ledelse banner

Mobning er et destruktivt uvæsen, som kan føre til depressioner, udstødelse fra arbejdsmarkedet og er et tegn på, at virksomhedskulturen er syg.

Lars Andersen, arbejdsmiljøchef hos Lederne

- De forholdsvis stabile tal fra 2012, 2014 og 2016 understreger, at den indsats, lederne på mange virksomheder yder for at forebygge mobning blandt medarbejderne, og den stadig større viden, der hersker om konsekvenserne af mobning, bærer frugt. Men de stabile tal må aldrig blive en sovepude, og hvert et tilfælde af mobning er et tilfælde for meget. Mobning er et destruktivt uvæsen, som kan føre til depressioner, udstødelse fra arbejdsmarkedet og er et tegn på, at virksomhedskulturen er syg. Tilmed går mobning ud over effektiviteten, siger Lars Andersen, arbejdsmiljøchef hos Lederne.

Lars Andersen understreger, at det er et ledelsesansvar at forebygge og håndtere mobning ved blandt andet at have konstant fokus på omgangstone og effektiv konflikthåndtering.

Lederne er også i relation til mobning rollemodeller. Det betyder, at de aldrig selv må deltage i noget, der kan blive opfattet som mobning.

Lars Andersen, arbejdsmiljøchef hos Lederne

- Lederne er også i relation til mobning rollemodeller. Det betyder, at de aldrig selv må deltage i noget, der kan blive opfattet som mobning, og lederne skal være ekstra opmærksomme på deres egen adfærd. Samtidig har de en forpligtelse til at slå bremserne i, hvis de oplever mobning blandt medarbejdere eller lederkolleger, fastslår Lars Andersen.

LÆS OGSÅ: Ledere tager stilling til medarbejderes personlige problemer

Ifølge den nye undersøgelse er lederes mobning på arbejdspladserne på endnu lavere niveau, end når en medarbejder er i mobberens rolle. 19 procent af de adspurgte ledere har i adskillige eller enkelte tilfælde inden for de seneste to år registreret, at ledere i afdelingen/teamet mobber, mens 30 procent har oplevet medarbejdere, der udsætter andre på arbejdspladsen for mobning.

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Den offentliggøres i sin helhed i maj.