Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Hver anden leder har været på skolebænken i kommunikation

15. august 2016

Lidt over halvdelen af lederne i Danmark har været en tur på skolebænken for at blive endnu skarpere til at kommunikere. Det viser en ny og endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.

Lidt over halvdelen af lederne i Danmark har været en tur på skolebænken for at blive endnu skarpere til at kommunikere. Det viser en ny og endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.

54 procent af de adspurgte ledere har ifølge undersøgelsen deltaget i kurser eller efteruddannelse med fokus på personlig kommunikation – flest med den interne kommunikation i centrum – mens 46 procent svarer ”nej” til spørgsmålet.

Kigger man isoleret på svarene fra de kommunale ledere, er andelen, som har været af sted på kommunikationskursus eller efteruddannelse, noget højere, nemlig 72 procent. I den private sektor er det kun knap halvdelen, 49 procent, af lederne, som har dygtiggjort sig i at kommunikere på et kursus eller en efteruddannelsesaktivitet.

LÆS OGSÅ: Øget fleksibilitet skal få flere på skolebænken

 

Det er overraskende, at omkring halvdelen af lederne aldrig har været på kursus eller efteruddannelse for at dygtiggøre sig i personlig kommunikation

Uddannelseschef hos Lederne Thomas Christensen

Uddannelseschef hos Lederne Thomas Christensen kunne godt have ønsket sig, at tallene var endnu højere.

- I betragtning af, hvor essentielt det er for ledere at kommunikere klart, og de stadig stigende krav, der stilles til ledernes kommunikative færdigheder både mundtligt og skriftligt, er det overraskende, at omkring halvdelen af lederne aldrig har været på kursus eller efteruddannelse for at dygtiggøre sig i personlig kommunikation. Mange af de kommunikative udfordringer, som ledere kan opleve, når de for eksempel skal gennemføre en vanskelig samtale med en medarbejder eller holde et oplæg foran en stor forsamling, kan ofte blive hjulpet godt på vej med nogle af de basale redskaber, som de kan tage med sig hjem fra eksempelvis et målrettet efteruddannelseskursus i kommunikation eller ved at følge et kommunikationsfag på en anerkendt lederuddannelse, siger Thomas Christensen.

Ifølge undersøgelsen er der en tendens til, at ledere med de højeste uddannelser også er de flittigste gæster på kurser og efteruddannelser i personlig kommunikation. Mens 50 procent af lederne med en erhvervsuddannelse eller en kort videregående uddannelse i bagagen har været på kommunikationsskolebænken, er andelen henholdsvis 61 og 58 procent blandt lederne med en mellemlang og en lang videregående uddannelse.

Undersøgelsen er baseret på svar fra 1.845 ledere. Den offentliggøres i sin helhed senere på efteråret.