Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Nyheder

Husk loyalitet og tavshedspligt på sociale medier

17. marts 2016

Tænk dig om, inden du bralrer ud med viden og om holdninger til din arbejdsplads på sociale medier, for her gælder loyalitets- og tavshedspligten også.

Det er så nemt lige at skrive en Facebook-opdatering om "rådne kunder", lægge et billede fra firmafesten på Instagram eller tweete, at "nu røg der lige 12 kolleger i nedskæringsrunden". Men overvej det lige en ekstra gang, for det, du skriver i affekt eller som en uskyldig spøg, kan resultere i advarsel, opsigelse eller endda bortvisning.

LÆS OGSÅ: Om loyalitet og tavshedspligt
- Det, du ytrer om arbejdspladsen på de sociale medier, kan du blive stillet til regnskab for på samme måde, som hvis du i et hvert andet forum havde sagt, skrevet eller gjort noget, der kunne skade eller miskreditere virksomheden. Derfor er det en god idé at tælle til 10, inden du deler meninger eller informationer om din arbejdsplads på de sociale medier – uanset hvor lukket din profil er. Når du først har lagt noget ud, er det nemlig svært at styre, hvem der ser det og hvordan dine udsagn bliver tolket, siger Annette Bjørngaard Jensen, juridisk konsulent i Ledernes Medlemsrådgivning.

Hendes råd er, at man også på de sociale medier er opmærksom på sin loyalitetsforpligtelse og derfor undlader at kommentere eksempelvis virksomhedens økonomi, ledelse og relationer. Derudover bør virksomhedens ledelse overveje, om der skal være en politik for, hvordan man forholder sig til arbejdsrelaterede relationer på sociale medier. 

LÆS KLUMME: Tænk dig om – også på sociale medier

Hent Ledernes LinkedIn-guide:

Kunne du bruge siden? Nej Ja

Fortæl os din mening
Vi har brug for dit input, så vi hele tiden kan gøre siden bedre for dig.

Spørgsmål besvares dog ikke.
Kontakt os

Send

Tak for din feedback