Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Humor på arbejdspladsen er svær balancekunst

22. marts 2017

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Lederen skal sammen med medarbejderen vurdere, hvorvidt og hvordan der skal gribes ind over for situationer, der kan opleves som mobning.

I sidste uges dilemma på business.dk var chefen Martin i knibe. For noget tid siden kom hans medarbejder Ida ved et uheld til at misse et vigtigt forretningsmøde. Længe efter driller Idas kollegaer hende stadig med det. Martin ved ikke, om han skal gribe ind over for medarbejdernes jokes, der måske kan opfattes som mobning.

Humor må dog ikke kamme over og blive til mobning

Chefkonsulent hos Lederne Signe Tønnesen Bergman

- Humor på arbejdspladsen er fantastisk og nødvendigt for at danne gode relationer med hinanden. Humor må dog ikke kamme over og blive til mobning. Det er utrolig svært at vide, hvornår man går for langt, da vores tærskler er forskellige. Alle kan indimellem komme til at jokke i spinaten og overskride en andens grænser, siger chefkonsulent hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann.

LÆS OGSÅ: Personaleansvar afholder unge fra lederkarriere

Hun forklarer, at det kan være fint som leder at trække en medarbejder til side til en uformel snak, hvis man synes, at han eller hun driller en anden kollega for meget. Generelt kan det også være en god idé at holde et temamøde om mobning og kommunikation i afdelingen. Det vigtigste er dog, at man taler med den udsatte medarbejder om, hvordan situationen opleves.

- Martin skal basere sine handlinger på, hvordan Ida oplever situationen og ikke på, hvad hans mavefornemmelse fortæller ham om situationen. Hans tolkning af kollegaernes drillerier kan være helt anderledes end hendes. Måske oplever hun det ikke som mobning, og i det tilfælde kan det være ubehageligt for hende, hvis chefen udpeger hende som et offer, pointerer Signe Tønnesen Bergmann.

LÆS OGSÅ: Kommunikativ udfordring at opsige medarbejdere

Hun peger dermed på løsningsmulighed nummer to.

- Ida er bedst til at mærke og vurdere, om det der sker opleves ubehageligt. Hvis hun faktisk føler sig mobbet, er det også vigtigt, at chefen og hun i fællesskab finder frem til en løsning, som hun har det godt med, fastslår Signe Tønnesen Bergmann.