Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Hav tillid til medarbejderne

15. juni 2016

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: En god leder skal have tillid til, at medarbejderne kan administrere deres forbrug af sociale medier i arbejdstiden.

I sidste uges dilemma var afdelingslederen Hanne fristet til at gribe ind overfor en gruppe medarbejdere, som ofte bruger de sociale medier i arbejdstiden. Hanne synes, at forbruget har taget overhånd, men er i tvivl, om hun bør gribe ind.

LÆS DILEMMAET HER: Når brugen af sociale medier tager overhånd

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen anerkender, at arbejdet kommer i første række, og at der er en grænse for, hvor meget medarbejdere kan tillade sig at bruge sociale medier i arbejdstiden. Men hun understreger samtidig, grænsen er flydende, og at langt de fleste medarbejdere godt kan finde ud af at administrere deres private gøremål i arbejdstiden. Sociale medier er kommet for at blive, og for nogen kan det være den nye måde at bruge sine pauser på.

Det er blot en anden måde at koble af på end den typiske ryge- eller kaffepause

Ledelsesrågiver hos Lederne, Helle Bruun Madsen

- Mange har altid en smartphone indenfor rækkevide og bruger den lige til at koble af på Facebook, Twitter eller Instagram. Det er blot en anden måde at koble af på end den typiske ryge- eller kaffepause, som nemt kan tage dobbelt så lang tid som at scrolle newsfeedet igennem på Facebook, siger Helle Bruun Madsen.

Når man som leder synes, at forbruget af sociale medier og smartphones har taget overhånd, skal man huske på, at grænserne mellem arbejde og fritid har flyttet sig. I gamle dage slukkede man maskinen i produktionsvirksomheden og gik hjem, når kl. var 15 eller 16, men sådan er det ikke mere. Mange medarbejdere besvarer arbejdsrelaterede mails og sms’er i deres fritid eller vender arbejdet i hovedet. Derfor mener ledelsesrådgiveren, at der skal være vis fleksibilitet fra lederens side.

Hvis medarbejderne er fleksible ud over ”normal” arbejdstid, bør der også være plads til, at de kan bruge en pause eller to i løbet af dagen på Facebook

Ledelsesrådgiver hos Lederne, Helle Bruun Madsen

-Mange medarbejdere er ”på” eller står til rådighed i et eller andet omfang udenfor normal arbejdstid, men den fleksibilitet skal også gå den anden vej. Hvis medarbejderne er fleksible ud over ”normal” arbejdstid, bør der også være plads til, at de kan bruge en pause eller to i løbet af dagen på Facebook, siger Helle Bruun Madsen.

Ledelsesrådgiveren anbefaler løsning nummer et, hvor Hanne accepterer, at medarbejderne er på sociale medier i arbejdstiden, så længe de passer deres arbejde og ”leverer varen”.

- Jeg er ikke tilhænger af hverken forbud, regler eller kontrol, men derimod af sund fornuft og af at ledere taler med deres medarbejdere om, hvilken kultur de ønsker at have, og hvad de i fællesskab kan gøre for at præge den i den ønskede retning. En åben og konstruktiv dialog kan løse de fleste problemer på en arbejdsplads, fastslår Helle Bruun Madsen fra Lederne.