Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

"Har du lige to minutter?"

18. april 2016

Medarbejdere, som stikker hovedet ind ad døren og lige har et spørgsmål. Chefer, der ringer med en opgave, som skal løses – helst nu. Og en løbende strøm af mails fra kunder og samarbejdspartnere. Sådan ser dagligdagen ud for mange ledere, der oplever, at afbrydelser mere hører til reglen end undtagelsen.

Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 4.240 ledere vurderer 69 procent af lederne, at de i høj/meget høj grad udsættes for afbrydelser i det daglige arbejde. Kun syv procent af de adspurgte ledere oplever slet ikke eller i mindre grad at blive afbrudt.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Heidi Linderod mener, at det i en vis grad er en indbygget, uundgåelig del af lederjobbet at blive afbrudt og spurgt til råds. Men hun synes samtidig, at undersøgelsens resultat er en påmindelse om, at mange ledere kan blive langt bedre til at prioritere såvel som uddelegere.

Hvis de afbrydelser, man oplever, ikke bidrager til de forandringer og resultater, lederen i høj grad er sat i verden for at levere, kræver det evnen til at prioritere og evnen til at uddelegere.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Heidi Linderod

- Når syv ud af ti ledere oplever, at de dagligt bliver afbrudt i udførelsen af jobbet, er det en god anledning til som leder at spørge sig selv, om man er god nok til at prioritere blandt de henvendelser, man får. For én ting er at blive afbrudt, noget andet er, om man partout skal tage action på henvendelsen nu og her. Det er vigtigt hele tiden at have fokus på både sit eget formål i lederjobbet og virksomhedens overordnede strategi. Og hvis de afbrydelser, man oplever, ikke bidrager til de forandringer og resultater, lederen i høj grad er sat i verden for at levere, kræver det evnen til at prioritere og evnen til at uddelegere, siger Heidi Linderod.

LÆS OGSÅ: Danske ledere skal med på disruptions-bølgen

Som eksempel nævner hun, at det godt kan være, man som leder får 20 mails i løbet af en formiddag. Men de kræver næppe alle sammen svar her og nu. Og andre kan man måske bede en medarbejder om at besvare.

Ledelsesrådgiveren ser også tallene som et udtryk for, at der er plads til forbedring, når det gælder om at skabe tillid blandt medarbejderne.

Man kan skabe en kultur, hvor medarbejderne ikke føler, de hele tiden behøver at spørge lederen til råds.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Heidi Linderod

- Jeg antager, at en stor del af de daglige afbrydelser, lederne udsættes for, kommer fra medarbejderne. Men hvis lederen tydeligt udviser tillid til, at medarbejderne selvstændigt kan løse de opgaver, de sidder med, kan man skabe en kultur, hvor medarbejderne ikke føler, de hele tiden behøver at spørge lederen til råds. Og dermed kan lederen få mere tid til at fordybe sig i de primære ledelsesopgaver, siger Heidi Linderod.

LÆS OGSÅ: Skru ned for kontrollen og op for tilliden

Ifølge undersøgelsen synes over halvdelen af lederne, 55 procent, at de i høj/meget høj grad har en hektisk arbejdsdag. 62 procent vurderer endvidere, at de dagligt skal forsøge at balancere forskellige interesser.

Hele undersøgelsen "Lederjobbet", som er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, offentliggøres i næste uge.