Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Grønt lys til sociale medier på to ud af tre virksomheder

19. september 2016

På to ud af tre danske virksomheder har medarbejderne grønt lys til at bruge Facebook eller andre sociale medier i arbejdstiden. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne. Undersøgelsen afslører samtidig en stigende tendens til, at virksomhederne føler sig nødsaget til at sætte grænser for brugen af sociale medier.

Ifølge undersøgelsen, som er baseret på svar fra 1.845 ledere, må medarbejderne på 66 procent af virksomhederne bruge Facebook, LinkedIn, Twitter og øvrige sociale medier i arbejdstiden.

Da Lederne i 2010 første gang i en undersøgelse stillede samme spørgsmål, var besøg på sociale medier i arbejdstiden kun tilladt på 48 procent af virksomhederne.

- En surftur på sociale medier er det moderne svar på at tage en rygepause, en privat telefonsamtale eller en snak med kolleger ved kaffemaskinen, og derfor er det helt naturligt, at stadig flere virksomheder synes, det er ok, at medarbejderne tager et par Facebook-besøg som afbræk i løbet af arbejdsdagen, siger ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen.

FRA SAMME UNDERSØGELSE: Fire du af fem virksomheder synes godt om sociale medier 

Ulempen er, pointerer Helle Bruun Madsen, at man som oftest ikke taler med sine kolleger, når man er på sociale medier.

- Derfor skal man som leder være opmærksom på, hvad der sker i forhold til det sociale og relationelle på arbejdspladsen, hvis medarbejdernes kaffe- og rygepauser helt erstattes med, at de hver især sidder med en smartphone i hånden. Lederen kan overveje at tage initiativ til en dialog om det sociale samvær og videndeling, foreslår Helle Bruun Madsen

Begynder man at indføre forbud, bliver det forbudte først rigtig interessant. Og moderne medarbejdere har det langt bedre med frihed og tillid end med grænser og kontrol

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen

31 procent fører kontrol og sætter grænser
Hånd i hånd med stigningen i virksomheder, som accepterer brugen af sociale medier, går en stigning i andelen, der har følt det nødvendigt at sætte grænser for eller føre kontrol med medarbejdernes brug af sociale medier i arbejdstiden. I 2010 var det 19 procent af de adspurgte ledere, som svarede, at der var gennemført kontrol eller opsat grænser på området – dén andel er i 2016 vokset til 31 procent.

FRA SAMME UNDERSØGELSE: Hver anden leder har været på skolebænken i kommunikation

- På linje med, at der tidligere var nogen, som ikke kunne administrere friheden til at bruge firmaets telefon til at føre private telefonsamtaler i arbejdstiden, oplever man også, at friheden til at være på sociale medier i enkeltstående tilfælde bliver misbrugt. Er dét tilfældet, skal lederen skride ind over for de pågældende.Men generelt skal man passe på med at lave for mange regler og forbud. Begynder man at indføre forbud, bliver det forbudte først rigtig interessant. Og moderne medarbejdere har det langt bedre med frihed og tillid end med grænser og kontrol, siger Helle Bruun Madsen.

SE TV-INTERVIEW: Helle Bruun Madsen udtaler sig om undersøgelsen i TV 2 Business

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Den offentliggøres i sin helhed i næste uge.