Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Gode råd til effektive omsorgssamtaler

16. marts 2016

Det er uundgåeligt, at du på et tidspunkt skal tage en samtale med en medarbejder om et svært emne eller en svær situation. Her får du tre pjecer med gode råd til lederen, medarbejderen og den tillidsvalgte om effektive omsorgssamtaler.

Uanset hvor godt det går og godt arbejdsmiljøet er, vil der på et eller andet tidspunkt opstå situationer, hvor ledere skal tage en samtale med en medarbejder, som mistrives og har problemer med løsningen af de daglige opgaver. Det gavner både dig, virksomheden og medarbejderen, at I er velforberedte.

- Det handler om at spotte, når der er noget på spil og at finde løsninger på de udfordringer der må være. Jo hurtigere man som leder reagerer, når en medarbejder mistrives, og jo bedre man er klædt på til at tage samtalen, jo større er sandsynligheden for, at samtalen får et positivt udfald for både virksomheden og medarbejderen, siger Arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen.

God forberedelse – hele vejen rundt
Det er vigtigt, at ikke bare lederen men alle parter er godt forberedte, understreger Lars Andersen. Og nu er der hjælp at hente i et samtale ”samtale-kit” bestående af tre selvstændige pjecer med gode råd til lederen, medarbejderen og den tillidsvalgte om effektive omsorgssamtaler. Alle tre pjecer guider med gode råd til før, under og efter samtalen.

- Èn ting er, at du som leder med fordel kan forberede dig til en samtale med en medarbejder, men du bør også ruste din medarbejder med gode råd til, hvordan hun eller han forbereder sig til jeres samtale, siger Lars Andersen.

Samtale-kittet er udarbejdet af Lederne sammen med Dansk Industri og CO-Industri i regi af Industriens Branchearbejdsmiljøråd.

Hjælp til dig

Kvinde og mand i samtale, LederSparring, coaching