Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

God forretning selv at investere i efteruddannelse

01. marts 2017

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: En MBA kan være en gevinst for både virksomheden og lederen, hvis virksomheden formår at omsætte lederens nyerhvervede kompetencer.

I sidste uges dilemma på business.dk ønskede lederen Linda sig brændende at få bevilliget penge af sin virksomhed til at tage en MBA-uddannelse. Hun mener, at en MBA vil bringe hende et skridt tættere på drømmen om engang at blive administrerende direktør. Linda ved dog, at budgettet til efteruddannelse er småt, og hun i tvivl om, hvorvidt hun skal tilbyde virksomheden noget til gengæld.

- Selvfølgelig er det mest ideelle for lederen, at virksomheden betaler for hele MBA’en. Men hvis det er afgørende for, om hun kan få sin drøm om en MBA opfyldt, at hun tilbyder virksomheden noget til gengæld, så er det ikke nødvendigvis en dårlig investering fra hendes side, siger chefkonsulent hos Lederne, Marianne Rasmussen.

Virksomheder kan få meget ud af at investere penge i efteruddannelse til deres ansatte, men kun hvis de formår at omsætte den viden, som medarbejderne får med sig fra skolebænken

Chefkonsulent hos Lederne Marianne Rasmussen

Hun peger på, at virksomheden skal vurdere, hvad der er rimeligt at bruge af midler på én medarbejder i forhold til de andre ansatte, og om de ser, at investeringen i Lindas MBA på sigt kan veksles til øget værdiskabelse i virksomheden.

- Hvis Lindas ønske viser sig at overstige virksomhedens betalingsvillighed, kan hun eventuelt vælge løsning nummer to, hvor hun giver afkald på bonusser i en periode. På den måde er hun med til at betale en del af uddannelsen selv, og det kan være en god investering på sigt. Hun vil alt andet lige have bedre kort på hånden både i forhold til forfremmelse internt og i forhold til eventuelt at søge job i en anden virksomhed.

LÆS OGSÅ: Hver femte leder har endnu ingen lederuddannelse

Chefkonsulenten mener, at Linda og virksomheden skal indgå i en form for læringskontrakt, hvor de i fællesskab finder ud af, hvordan læringen kan være til gavn for forretningen.

- Virksomheder kan få meget ud af at investere penge i efteruddannelse til deres ansatte, men kun hvis de formår at omsætte den viden, som medarbejderne får med sig fra skolebænken, siger Marianne Rasmussen.