Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Giv ikke slip på ledelsesopgaven

02. november 2016

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Ledere skal lede - også i de tilfælde, hvor medarbejdernes ekspertviden er større end lederens.

Peter er leder i en mindre it-virksomhed. Hans chef bad ham i sidste uges dilemma på business.dk om at levere flere fakturerbare timer. Peters team siger, at det ikke kan lade sig gøre. Peter er ikke selv it-kyndig, så han kan ikke gennemskue, om opgaven er umulig eller ej. Han overvejer at hyre en ekstern rådgiver med it-kompetencer til at gennemgå medarbejdernes arbejdsgange.

Peter skal være varsom med at blive kastebold mellem chefen og medarbejderne. Han skal ikke være budbringer, han skal lede

Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen

Ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen, mener, at Peter skal tage lederskabet på sig. Hans opgave er at prøve at finde de timer. Han skal hverken lade medarbejdernes dom over, hvad der kan lade sig gøre, bestemme for meget eller hyre en ekstern konsulent, for det er at afstå fra ledelsesopgaven.

- Peter skal være varsom med at blive kastebold mellem chefen og medarbejderne. Han skal ikke være budbringer, han skal lede. Han skal involvere medarbejderne og deres viden, så de i fælleskab finder nogle konkrete løsningsforslag, som Peter kan gå til sin chef med, siger Flemming Andersen.

LÆS OGSÅ: Ledere har ikke brug for flere værktøjer

Flemming Andersen påpeger, at det er meget naturligt, at medarbejdere er kritiske, når de bliver bedt om at levere flere fakturerbare timer. For de tror, at timerne skal lægges oven i deres normale arbejdstid.

- Sådan behøver det ikke være. Peter skal inddrage medarbejderne og sige, at det ikke står til diskussion, at timerne skal findes. Men at de i fælleskab skal finde ud af, hvordan arbejdet kan struktureres, hvad der skal prioriteres, og hvilke processer der kan optimeres. Uden at medarbejderne behøver at arbejde mere, fastslår Flemming Andersen, der hælder til løsning nummer 1.

Flemming Andersen påpeger vigtigheden af, at Peter viser medarbejderne, at han har tillid til, at de med deres kompetencer kan komme op med nogle løsningsforslag.