Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Giv chefen feedback på dårlig opførsel

02. december 2015

Når den øverste direktør ikke hilser, skaber det afstand til medarbejderne.

En direktør, som aldrig hilser på medarbejdere, og som kan finde på at gå ind i en elevator uden at værdige receptionisten - som står derinde i forvejen - et blik, giver anledning til spekulationer blandt medarbejderne. Det er en adfærd som kan have mange årsager, men én ting er sikkert: Det store flertal af medarbejdere bryder sig ikke om at blive ignoreret.

Hans skal opbygge relationen til direktøren, såfremt den ikke allerede er der.

Heidi Linderod, ledelsesrådgiver hos Lederne

I sidste uges ledelsesdilemma havde kundechefen Hans arbejdet hårdt på at sprede forståelse for, at gode kundeoplevelser begynder med venlighed og imødekommenhed – såvel eksternt som internt. Derfor generer det Hans, at den administrerende direktør konsekvent negligerer virksomhedens medarbejdere, når han passerer dem på sin vej rundt i huset.

LÆS OGSÅ: Skideballer hører ikke til på intranettet

Ledelsesrådgiver hos Lederne, Heidi Linderod, forklarer, at når mennesker med magt har så afvisende en adfærd, vil det typisk skabe frygt og utryghed. Heidi Linderod mener, at direktøren mangler feedback på, hvordan han virker på organisationen. Men det er sin sag at give feedback til én, der er så afvisende:

- Det er meget grænseoverskridende at gå i dialog med en, der så tydeligt afviser. Men det er vigtigt at tage en snak med direktøren. For at kunne gøre det på den konstruktive måde, anbefaler Heidi Linderod løsning nummer tre, hvor Hans opbygger relationen til direktøren, såfremt den ikke allerede er der.

Det er ikke en hurtig løsning. Til gengæld kan Hans vise sine egne medarbejdere, hvordan man skaber relationer til mennesker, der i første omgang er afvisende.

Heidi Linderod, ledelsesrådgiver hos Lederne

Ledelsesrådgiveren mener derfor, at Hans skal give sig selv den udfordring at finde ud af, hvad der driver direktøren. Og som kundechef kan Hans bruge sine salgskompetencer i at afkode mennesker og finde ud af, hvordan man får kontakt til direktøren, siger Heidi Linderod.

- Hvad er vigtigt for ham? Hvad holder ham vågen om natten, hvad kan få ham til at grine? Hvad er hans styrker og kommunikationsstil? Kundechefen skal finde ud af, hvad indgangen til en dialog kan være, forklarer Heidi Linderod.

Når dialogen er der, kan Hans arbejde på at skabe en relation, hvor feedback indgår.

- Det er ikke en hurtig løsning. Til gengæld kan Hans vise sine egne medarbejdere, hvordan man skaber relationer til mennesker, der i første omgang er afvisende. Direktøren får måske også en oplevelse af, at organisationen vil ham, og at han ikke behøver at føle sig som den enlige hanelefant, siger Heidi Linderod.