Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Forandringer indvikler i stedet for at udvikle

05. december 2016

Enhver organisationsforandring, der ikke fjerner mindst lige så meget gammelt, som det tilfører nyt, er ikke en organisationsudvikling, men en organisationsindvikling. Det skriver erhvervsfilosof og rådgiver Kasper Warming i en ny klumme i Ledernes elektroniske tidsskrift Ledelse i Dag.

Usundt bureaukrati, stressede medarbejdere, større distance mellem medarbejdere og ledelse. Det er nogle af konsekvenserne, når ellers velmente organisationsforandringer ender med at indvikle frem for at udvikle organisationen. Sådan lyder dommen fra Kasper Warming i den nye klumme.

Hvis man nærstuderer oprindelsen bag de to ord, som tilsammen skaber ordet ”organisationsforandring”, er det ellers tydeligt, at en forandringsproces har til formål at skabe en udvikling og rede organisationens indfiltrerede relationer, systemer og procedurer ud, skriver han.

Hvis vi ikke slipper de gamle vaner og procedurer og blot lægger nye tiltag oveni de gamle, så indvikler vi vores virksomheder, og det er det værste, vi kan gøre

Erhvervsfilosof og rådgiver Kasper Warming

Alle ved, at markedet er i konstant bevægelse, og at der hele tiden sker forandringer inden- og udenfor virksomheden, som virksomheden er nødt til at tilpasse sig. Forandringsprocesser er nødvendige for at rydde op, mener Kasper Warming.

LÆS OGSÅ: Innovation skal tænkes ind i den daglige drift 

Fokus på dét, der ikke skal gøres
Derfor er det vigtigste krav til alle organisationsforandringer, at de skal vikle rodet ud. Hvis organisationsforandringen gør det sværere for organisationens ansatte at agere, er der ikke sket en forandring, forstået som udvikling, men derimod en indvikling af organisationen.

- Hvis forandringer skal have den udviklende effekt, som vi ønsker, så er det dét, vi ikke længere skal gøre, der er det vigtigste. Det er ekstremt svært at holde fokus på det, man ikke skal gøre mere. Men hvis vi ikke slipper de gamle vaner og procedurer og blot lægger nye tiltag oveni de gamle, så indvikler vi vores virksomheder, og det er det værste, vi kan gøre. Det tragiske er, at det ofte er præcist det, vi gør, skriver han.

Det får negative konsekvenser, hvis virksomheden ikke gør sig klart, hvad ”den nye verden” ikke længere kræver.

- Man siger, at cirka 80 procent af de organisationsforandringer, man sætter i værk, ikke lykkes. Jeg vil hævde, at langt de fleste af disse aldrig har været organisationsforandringer, men derimod organisationsindviklinger, påpeger Kasper Warming.