Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Nyheder

Følelsestyranni på jobbet fører til stress

29. februar 2016

Arbejdspladsen er blevet det sted, hvor vi søger meningen med livet og får dækket vores følelsesmæssige behov. Men jobbet kan og skal ikke indfri vores tårnhøje eksistentielle forventninger, og derfor udvikler vi stress som aldrig før. Sådan lyder det fra mindfulness-ekspert og ledelsesrådgiver Charlotte Mandrup.

I en ny bog med titlen "Vær professionel på Jobbet – lad følelserne blive hjemme", der udkommer 9. marts på People´s Press, langer Charlotte Mandrup kraftigt ud efter vores forhold til jobbet. Det elektroniske tidsskrift Ledelse i Dag offentliggør i dag et stort interview med Charlotte Mandrup, hvor hun argumenterer for, at både ledere og medarbejdere skal lade emotionerne blive hjemme, når vi møder ind på kontoret, og i stedet anlægge en langt mere professionel tilgang til jobbet.

Vores følelsesmæssige forventninger til jobbet er blevet alt for store, og det er efter min mening det, der gøre os så syge på arbejdspladsen

Ledelsesrådgiver Charlotte Mandrup

- Vi har i dag fået gjort arbejdspladsen til det sted, hvor vi får vores primære behovsdækning. Vi taler om vigtigheden af at have nære relationer, drage omsorg for medarbejderne, få anerkendelse af chefen og altså få dækket en lang række følelsesmæssige behov. Det mener jeg er forkert og vidner om, at vi i dag fejlvurderer arbejdet. Vores følelsesmæssige forventninger til jobbet er blevet alt for store, og det er efter min mening det, der gøre os så syge på arbejdspladsen, siger Charlotte Mandrup til Ledelse i Dag.

LÆS OGSÅ: Ledere har central rolle i forebyggelse af stress

Drop "søde" og kram i kantinen

Helt konkret opfordrer Charlotte Mandrup blandt andet til, at vi skal holde op med at kalde kollegerne for "søde" og droppe uddelingen af krammere i kantinen. Og hun anbefaler lederne at tage de moderne ledelsesmetoder op til revision, hvorfra hun mener, meget af den følelsesmæssige samhørighed stammer.

Vi har fortsat udviklingen og i dag fået en ledelsesform, der er så indfølende, at det er blevet alt for meget.

Ledelsesrådgiver Charlotte Mandrup

- Jeg erkender, at jeg i mine tidlige år som ledelseskonsulent og rådgiver selv har været med til at præge den her udvikling ved at lære ledere, at de skulle anerkende og støtte medarbejderne mest muligt for at motivere dem. Det var en bevægelse, der var sat i gang som reaktion på den gammeldags autoritative ledelsesform, som vi jo for længst har passeret. Men alligevel har vi fortsat udviklingen og i dag fået en ledelsesform, der er så indfølende, at det er blevet alt for meget, siger hun.

LÆS OGSÅ: Nordisk ledelsesstil batter på bundlinjen og giver tilfredse medarbejdere

Hun oplever, at mange chefer i mindre organisationer i dag har en værdi om, at alle helst skal ligne hinanden og kunne lide hinanden. Dét holder ifølge Charlotte Mandrup ikke. En arbejdsplads kan sagtens fungere og være professionel, selvom alle ikke er hinandens bedste venner. Forfatteren slår endvidere til lyd for, at mange lederes forhold til medarbejderne er blevet alt for nært.

- Ledere er jo i dag havnet i et følelsestyranni af ledelsesmålinger, hvor det hedder sig, at man kun er en god leder, hvis man gør alt for at få medarbejderne til at trives og have det godt. Men det er altså ikke lederens primære opgave, siger Charlotte Mandrup til Ledelse i Dag.

Læs på Ledelse i Dag