Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Fleksibilitet kan være svaret på mere efteruddannelse

16. november 2016

Tre ud af ti ledere har valgt at takke nej til efteruddannelse af hensyn til balancen mellem arbejds- og privatliv. Det stiller nye, høje krav til formen på lederuddannelser, mener uddannelseschef hos Lederne.

Work-life-balance udfordret 

30 procent af lederne, i Ledernes nye undersøgelse af balance mellem arbejdsliv og privatliv, har inden for de seneste to år undladt at deltage i efteruddannelsesaktiviteter af hensyn til netop work-life-balance. Undersøgelsen påviser samtidig en klar sammenhæng mellem de ledere, som ofte har udfordringer med at få privat- og arbejdslivet til at hænge fornuftigt sammen, og de ledere der samtidig angiver, at de har nedprioriteret efteruddannelse.

Det kræver ifølge Ledernes uddannelseschef Thomas Christensen, at man re-tænker strukturen på lederuddannelserne:

”Vi oplever, at ledere har svært ved at få enderne til at mødes, når det kommer til arbejds- og privatliv. Det gør det svært at få plads til kompetenceudvikling, selvom vi ved, at det er noget lederne er interesserede i. Det stiller krav til den måde, uddannelserne er skruet sammen på”.

Thomas Christensen påpeger, at fleksibilitet og nytænkning er nøgleord, når det kommer til at få både familie, fritidsinteresser, krævende lederjobs og uddannelse til at gå op i en højere enhed:

”Fleksibiliteten er en afgørende faktor i dag og vi har de seneste år forsøgt at tænke lederuddannelse på en ny måde. Der er brug for endnu bedre muligheder for at integrere uddannelserne i ledernes hverdag. Vigtigst er, at vi på uddannelserne anvender forskellige læringsformer og at de er modulopbygget med stor grad af fleksibilitet, så lederne kan tage en pause, hvis de har for travlt i arbejdslivet eller privat. Og så skal uddannelserne rykke et skridt nærmere virksomheden og tage udgangspunkt i praksis og lederens egne udfordringer”, og han fortsætter:

"Det ser ud til, at blended learning er den bedste ramme for undervisningen, hvor et miks mellem ansigt-til-ansigt-undervisning, selvstudier og e-learning er i spil. Endelig skal den personlige udvikling, som mange ledere oplever som en vigtig del af uddannelserne, i højere grad være med til at styrke den enkelte leders handlemuligheder i forhold til work-life-balance.”

Læs mere om Ledernes fleksible diplomuddannelse

Bekymrende tal – og ledere med hjemmeboende børn hårdest ramt
For Thomas Christensen er tallene bekymrende for den enkelte leders faglige og personlige udvikling, men bør i høj grad også være bekymrende læsning for de danske virksomheder:
”Ledernes efteruddannelse er en investering. Derfor bør disse tal være et vink med en vognstang til virksomhederne om, at der skal sættes tid af til ledernes efteruddannelse i arbejdstiden”

LÆS OGSÅ: Virksomheder godt tilfredse med lederkurser
Ifølge undersøgelsen er det især ledere med flere hjemmeboende børn, som ender med at springe efteruddannelsen over. Mens 25 procent af de ledere, som ikke har hjemmeboende børn, har takket nej til efteruddannelse de seneste to år, er det sket for 40 procent af lederne med tre eller flere hjemmeboende børn.

Opdateret: 17.07.2017