Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Fire ud af fem virksomheder synes godt om sociale medier

29. august 2016

På bare fire år er der sket næsten en fordobling i andelen af danske virksomheder, som er aktivt tilstedeværende på sociale medier. Men der er fortsat mange virksomheder, der er på Facebook og Twitter uden at have formuleret en strategi for indsatsen. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne.

Ifølge undersøgelsen, som er baseret på svar fra 1.845 ledere, er næsten fire ud af fem virksomheder, 78 procent, nu tilstedeværende på ét eller flere sociale medier. I 2012 var andelen 42 procent.

- Sociale medier er inden for det seneste par år blevet cementeret som medier, der er kommet for at blive, på linje med de øvrige allerede kendte medietyper og kommunikationskanaler. De fleste virksomheder har begravet deres skepsis, og de spørgsmålstegn ved sociale mediers potentiale, som mange stillede for tre-fire år siden, bliver ikke længere sat. Det er slut med at sige, at ”det der Facebook er vist lidt overvurderet”, fastslår social media manager hos Lederne Martin Launey.

FRA SAMME UNDERSØGELSE: Hver anden leder har været på skolebænken i kommunikation

Og set med ledernes øjne vil udviklingen fortsætte. To ud af tre adspurgte i undersøgelsen, 65 procent, forventer således, at virksomheden i de kommende to år vil øge sin samlede tilstedeværelse på sociale medier.

Hvis man vælger at være til stede på for eksempel Facebook, er det vigtigt, at man grundigt gennemtænker de muligheder, men også de risici, som beslutningen medfører

Social media manager hos Lederne Martin Launey

Hver anden virksomhed har social medie-strategi
Samtidig med den stigende kurve over andelen af virksomheder, som er til stede på sociale medier, har der været en stigning, om end noget mindre voldsom, i andelen af virksomheder, hvor lederne har sat sig ned og formuleret en strategi for, hvorfor og hvordan virksomheden skal bruge Facebook, Twitter og LinkedIn. I en undersøgelse, Lederne foretog i 2014, svarede 45 procent af de adspurgte ledere, at virksomheden havde en strategi for sin brug af sociale medier. I 2016 er gruppen vokset til 53 procent, mens 30 procent ikke har formuleret en SoMe-strategi.

LÆS OGSÅ: Hav tillid til medarbejderne

At andelen af virksomheder med en strategi ikke flugter med andelen, som er til stede på sociale medier, overrasker Ledernes social media manager.

- Har man sagt A, bør man også sige B. Så hvis man vælger at være til stede på for eksempel Facebook, er det vigtigt, at man grundigt gennemtænker de muligheder, men også de risici, som beslutningen medfører. Det er for eksempel ikke hensigtsmæssigt at lægge op til dialog med kunder eller brugere, hvis man ikke har afsat ressourcer til dialogen, og ikke har overvejet, hvordan tilstedeværelsen på sociale medier skal gå hånd i hånd med virksomhedens øvrige kommunikationsaktiviteter, siger Martin Launey.

Ifølge undersøgelsen anvender virksomhederne anno 2016 primært sociale medier til markedsføring, kommunikation, PR og rekruttering.

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Den offentliggøres i sin helhed i næste måned.