Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Få chefen til at dedikere tid til sparring

06. september 2017

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Som nyansat leder har man både brug for at sparre med sin chef og de andre lederkollegaer.

I sidste uges dilemma på business.dk var den nyansatte mellemleder Ulla træt af, at hendes chef aldrig er på kontoret. Hun mangler sparring i hverdagen, men hun er bange for at forstyrre, hvis hun ringer til ham. Hun overvejer at bruge sine lederkollegaer til sparring eller bede chefen om at tilbringe mere tid på kontoret.

Det er langt fra alle, der oplever det som et problem, hvis chefen ikke er tilstede så tit

Ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm

- Chefen i dilemmaet kunne være ligeså svær at få fat i, hvis han var på kontoret hver eneste dag. Måske ville han tale i telefon eller gå til møder hele tiden. Det er langt fra alle, der oplever det som et problem, hvis chefen ikke er tilstede så tit. Men det gør Ulla, og derfor er hun også nødt til at få sin chef til at afsætte tid i kalenderen til sparring. Måske et ugentligt møde de første måneder, Ulla er ansat, siger Birgitte Alstrøm og peger på løsning nummer to.

LÆS OGSÅ: Ledere skal bruge mere tid på at forstå problemerne

Ledelsesrådgiveren understreger, at Ulla kan hjælpe sin chef ved at være den, der indkalder til møderne og har styr på agendaen.

- Ulla skal tage ansvar for møderne og sætte dagsordenen. Det betyder også, at hun skal aflyse mødet, hvis hun ikke har noget, hun gerne vil vende den pågældende dag. Mødet skal heller ikke have en bestemt længde. Tiden, de bruger på at sparre, skal justeres efter behov, påpeger Birgitte Alstrøm.

Hun anbefaler samtidig, at Ulla sparrer med de andre ledere på arbejdspladsen og får skabt sig nogle gode relationer på tværs af organisationen.