Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

En god ferieoverlevering handler om forventningsafstemning

21. juni 2017

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Skal man overtage en andens opgaver på grund af ferie, er det klogt at forventningsafstemme og lave klare aftaler med hinanden.

I sidste uges dilemma på business.dk var salgslederen Simon i knibe. Hans lederkollega Knud er taget på ferie og har efterladt et rod af sure kunder, rykkere og manglende vareleveringer til Simon, der har overtaget ansvaret for Knuds kunder midlertidigt. Simon ved ikke, om han kan tillade sig at ringe til Knud og afbryde hans ferie, eller om han skal gå til deres fælles chef og berette om problemerne.

LÆS OGSÅ: Skab de bedste rammer for din ferie

- Vi kan ikke vide, hvad der er årsag til, at Knud ikke har taget sig af rykkerne og de manglende vareleveringer, før han er taget afsted på ferie. Der kan være gode forretningsmæssige forklaringer på det, men der er helt bestemt tale om en ringe ferieoverlevering til lederkollegaen Simon, siger Birgitte Alstrøm, der er ledelsesrådgiver hos Lederne.

Man bør informere åbent og ærligt om eventuelle udeståender, så kollegaerne kan nå at forberede sig

Ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm

Hun understreger, at der dog skal handles på problemerne her og nu, og at det ikke kan vente til efter ferien.

- For en handelsvirksomhed som deres, er kunderne deres absolut vigtigste relationer. Så når de er utilfredse, må man sætte alle kræfter ind på at gøre dem glade igen, siger ledelsesrådgiveren.

Hun anbefaler, at Simon tager fat i chefen og informerer ham om problemerne.

- Chefen må så vurdere, om han vil kontakte Knud. Enten blot for at få en forklaring på, hvorfor situationen er, som den er, eller bede Knud om at afbryde sin ferie, siger hun og peger dermed på løsning nummer to.

LÆS OGSÅ: Tag godt imod sommerferievikarene

Birgitte Alstrøm giver desuden tre råd til, hvordan man laver en god ferieoverlevering.

- For det første skal man rydde mest muligt op i sine sager, inden man overdrager dem. For det andet bør man informere åbent og ærligt om eventuelle udeståender, så kollegaerne kan nå at forberede sig. For det tredje skal man aftale, hvorvidt man i særlige tilfælde må blive kontaktet under sin ferie og i så fald, hvornår det er bedst at ringe, fastslår Birgitte Alstrøm.