Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Efteruddannelse ikke lig med øjeblikkelig lønstigning

10. april 2017

At medarbejdere opkvalificerer deres kompetencer gennem efteruddannelse er positivt. Men de skal ikke forvente lønstigninger lige med det samme. Det er holdningen, når et panel bestående af CEO Line Skafte Wilkens, tidligere skoleleder Lise Egholm og professor Vincent Hendricks i en ny film på lederne.dk diskuterer løn.

Katrine er direktør i en produktionsvirksomhed. Da hun satte sig i stolen, var medarbejderne utilfredse med ledelsen. Hun valgte derfor at opkvalificere medarbejderne og bruge ressourcer på kurser og efteruddannelse. Nu kræver medarbejderne imidlertid mere i løn, fordi de mener, at de er blevet mere værd. Det er dilemmaet, som vært Adam Duvå Hall stiller lederpanelet overfor i en ny film på lederne.dk

Når du har fået en efteruddannelse, skal du vise, at du også kan bruge den pågældende opkvalificering til noget

Professor Vincent Hendricks

Lise Egholm lægger hårdt ud. Hun mener ikke, at medarbejderne skal have løn, alene fordi de har på kursus.

- Måske var de bare dårligere, end de burde have været, og nu er de blevet kvalificeret til den opgave, de faktisk er ansat til at udføre. Der er jo ikke nogen direkte krav om lønforhøjelse af den grund. Dét, man kan gøre for at honorere dygtige medarbejdere, er måske at give dem nogle flere ansvarsområder, foreslår den tidligere skoleleder og modtager af prisen som Årets Leder i 2011.

Spørgsmål, om medarbejderen kan erstattes

Line Skafte Wilkens mener, at det er vigtigt, at Katrine og medarbejderne får afstemt deres forventninger. Det handler om at tydeliggøre, hvilke parametre medarbejderne skal være bedre på, før de kan stige i løn. Line Skafte Wilkens har også en god tommelfingerregel, som kan bruges, hvis man er i tvivl om, hvorvidt ens medarbejder er sat på det rigtige lønniveau:

- Hvis jeg kan tage en medarbejder og skifte ud med en anden, så er lønnen rigtig. Hvis ikke jeg kan skifte medarbejderen ud uden at skulle betale mere, så passer lønnen ikke med de kvalifikationer, medarbejderen har, siger hun.

LÆS OGSÅ: Lederuddannelse giver pote på lønsedlen

Vincent Hendricks lægger også vægt på, at efteruddannelse i sig selv ikke har den store betydning.

- Når du har fået en efteruddannelse, skal du vise, at du også kan bruge den pågældende opkvalificering til noget. Så kan vi begynde at diskutere en eventuel lønforhøjelse derefter, siger han.

Vincent Hendricks erklærer sig desuden enig med Line Skafte Wilkens i, at der skal laves en plan for, hvad medarbejderne skal levere på for at kunne komme i betragtning til en lønstigning.

LÆS OGSÅ: Flere medarbejdere skal tage ansvar for egen efteruddannelse

Adam Duvå Hall gør lederpanelet opmærksom på, at virksomheden i dilemmaet har en stabil økonomi, og at der er vækstpotentiale. Oplysningen lader dog ikke til at have indvirkning på paneldeltagernes holdning. De peger på, at efteruddannelse har en omkostning, der først skal tjenes hjem. Derudover kan virksomheden bruge økonomisk stabilitet og overskud på mange andre områder end løn.

- Hvis jeg stod med en stabil virksomhed, hvor jeg ikke var usikker, så ville jeg bruge det som ro i maven og sige til medarbejderne ”det er det her, du er værd. Hvis du skal have mere i løn, skal du opfylde de her krav,” fastslår Line Skafte Wilkens.

Se hele Dilemmadebatfilmen her