Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

E-mails erstatter møder i hver 9. virksomhed

Hvorfor holde møde, når man kan sende en e-mail? I hver 9. virksomhed i Danmark har elektronisk, skriftligt information i høj grad erstattet team- og afdelingsmøder. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne.

11 procent af de 1.845 adspurgte ledere svarer, at elektronisk, skriftlig information i høj eller meget høj grad har erstattet fysiske møder de seneste år. 28 procent angiver, at dette er sket i nogen grad. Ifølge undersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, vurderer 60 procent af lederne desuden, at intern skriftlig kommunikation til en vis grad har erstattet intern, mundtlig kommunikation i virksomheden.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen påpeger, at der både er fordele og ulemper ved denne udvikling. Hun er således på bølgelængde med 76 procent af lederne, som ifølge undersøgelsen betegner udviklingen som både god og dårlig.

FRA SAMME UNDERSØGELSE: Hver anden leder har været på skolebænken i kommunikation

- En styrke ved kommunikation gennem e-mails er, at det er meget effektivt. Det er nemt at målrette kommunikationen til lige præcis dem, der skal have den. Samtidig er elektronisk, digital kommunikation med til at sikre dokumentation. Mails kan findes frem igen, det kan en mundtlig besked ikke. Omvendt er styrken ved mundtlig kommunikation, at den i højere grad inviterer til dialog. Som leder må man vurdere, hvilken kommunikationsform der er mest velegnet i den pågældende situation, forklarer Helle Bruun Madsen.

Helle Bruun Madsen mener, at e-mails kan være fine til at viderebringe information, men drejer det sig om en sag, der kræver dialog og involvering, er den mundtlige kommunikationsform mest hensigtsmæssig.

Noget tyder på, at ledere har brug for at arbejde med og måske efteruddanne sig i skriftlig kommunikation

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen

- Organisationsændringer og svære beskeder, som har betydning for den enkelte, bør som hovedregel kommunikeres mundtligt, fordi forandringer skaber usikkerhed. Når lederen mødes ansigt-til-ansigt med sine medarbejdere, kan hun bedre fange stemninger og respondere øjeblikkeligt. Desuden kan skriftlig kommunikation til tider opfattes hårdere, end det er ment, fordi modtageren ikke kan aflæse afsenderens ansigtsudtryk og kropssprog, siger Helle Bruun Madsen.

Ledere er stærkere til mundtlig kommunikation
I den nye undersøgelse bliver lederne også spurgt til, i hvilken kommunikationsform de har deres største kompetencer. Her svarer 41 procent af lederne, at de er bedst til mundtlig kommunikation, mens kun 19 procent angiver, at de har deres største kompetence inden for skriftlig kommunikation. De resterende 40 procent vurderer, at de er lige gode til mundtlig og skriftlig kommunikation.

Helle Bruun Madsen mener, at kompetenceforskellen er tankevækkende:

- På den ene side viser undersøgelsen, at skriftlig kommunikation vinder indpas i virksomhederne på bekostning af mundtlig kommunikation. Samtidig vurderer en stor del af lederne, at de faktisk er bedst til den mundtlige kommunikation. Noget tyder på, at ledere har brug for at arbejde med og måske efteruddanne sig i skriftlig kommunikation, siger Helle Bruun Madsen.

kompetencecenter