Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Døren er låst til hver syvende virksomhed i sommerferien

11. juli 2016

Døren er låst, gardinerne rullet ned og parkeringspladsen er tom foran hver syvende danske virksomhed i en del af sommerferien i år. 14 procent af de danske virksomheder holder nemlig ifølge en ny undersøgelse fra Lederne ferielukket i en periode af ferien.

Undersøgelsen, som er baseret på svar fra 2.014 ledere, viser, at langt de fleste virksomheder, 86 procent, holder åbent som vanligt, selvom vejret indbyder til sol og strand, og selvom store dele af lederne og medarbejderne er draget på sommerferie. I de 14 procent af virksomhederne, som låser døren i en del af sommerferien, er det mest udbredt med to eller tre ugers ferielukning.

LÆS FRA SAMME UNDERSØGELSE: Stadig flere ledere arbejder i sommerferien

Kun to procent af de adspurgte ledere oplyser, at virksomheden har telefonsvareren og mail-autosvaret aktiveret konstant i mere end tre uger. I den modsatte ende af skalaen finder man én procent af virksomhederne, som vælger at holde helt lukket i mindre end én uge.

Der kan være flere årsager til virksomhedsledernes beslutning. Dels ligger der en afvejning af, om alle de nuværende og potentielle kunder eller brugere selv er af sted på ferie. Dels giver det en mulighed for at afvikle ledernes og medarbejdernes sommerferie på én gang.

Analysechef hos Lederne Kim Møller Laursen

- Vores undersøgelser gennem flere år viser, at det er en meget konstant mængde på cirka hver syvende virksomhed, som benytter sig af muligheden for helt at lukke ned i en del af sommerferien. Der kan være flere årsager til virksomhedsledernes beslutning. Dels ligger der en afvejning af, om alle de nuværende og potentielle kunder eller brugere selv er af sted på ferie. Dels giver det en mulighed for at afvikle ledernes og medarbejdernes sommerferie på én gang, siger analysechef hos Lederne Kim Møller Laursen.

Mange ferielukninger i Vest- og Nordjylland

Undersøgelsen viser, at der er store geografiske forskelle på virksomhedernes anvendelse af skiltet med "Lukket på grund af ferie". Mens der i København og omegn kun holdes ferielukket på fem procent af virksomhederne, sker det i stor stil i dele af Jylland. I Nordjylland holder 23 procent af virksomhederne ferielukket i en del af sommerferien – flest i tre uger – og i Vestjylland er andelen helt oppe på 30 procent, hvoraf hovedparten ruller persiennerne ned i to uger.

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Den offentliggøres i sin helhed i august.