Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Diversitet i ledergrupper får bundkarakter

15. juni 2015

Der er i den grad plads til forbedringer, når det gælder danske virksomheders evner til at sammensætte ledergrupper med det rette miks af nationalitet, køn og alder. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne, som offentliggøres i dag.

Ifølge undersøgelsen, der er baseret på svar fra 7.009 ledere, mener lederne, at det især kniber med diversiteten i ledergrupperne i forhold til nationalitet og kulturel baggrund. Her vurderer kun seks procent af lederne, at ledergrupperne i høj eller meget høj grad er tilstrækkeligt bredt sammensat.

Vi mangler nysgerrighed i dansk ledelse og en erkendelse af, at forskellighed er en styrke.

Susanne Hoeck, relationschef hos Lederne

Også når det gælder køn og alder bliver tommelfingeren vendt nedad. Kun 11 procent synes i høj/meget høj grad, at ledergrupperne er tilstrækkeligt bredt sammensat i forhold til køn, og andelen er på 15 procent i forhold til alder. Bedst går det ifølge lederne med at sikre en differentieret uddannelsesbaggrund hos ledergruppernes medlemmer – her vokser andelen, som svarer i høj/meget høj grad, til 34 procent.

LÆS OGSÅ: "Det gode teamwork - diversitet eller samme verdensbillede?" i Ledelse i Dag

Undersøgelse som øjenåbner
Relationschef hos Lederne Susanne Hoeck håber, at undersøgelsen kan være en øjenåbner i forhold til at udvide diskussionen om diversitet.

- Ofte, når man diskuterer diversitet i dansk erhvervsliv, bliver søgelyset alene rettet mod den skæve kønsfordeling, man især ser i toppen af virksomhedernes hierarkier. Det ér og skal fortsat være et vigtigt fokusområde at få flere kvinder ind i topledelse. Men diversitet og mangfoldighed handler også om uddannelse, alder, nationalitet og kulturel baggrund, og denne undersøgelse bør være et vink med en vognstang til virksomhederne om at tænke diversitet over en bred kam, når der skal rekrutteres ledere, siger Susanne Hoeck.

Hun mener, at diversitet er et afgørende konkurrenceparameter, som danske virksomheder i høj grad stadig overser.

- Vi følger stadig devisen, at lige børn leger bedst, og går dermed glip af muligheder for innovation og vækst, som mange udenlandske virksomheder er langt bedre til at udnytte. På det område er vi dybt konservative. Vi mangler nysgerrighed i dansk ledelse og en erkendelse af, at forskellighed er en styrke, fastslår Susanne Hoeck.

LÆS OGSÅ: Ledere vil hente højtuddannede medarbejdere i udlandet

Ifølge undersøgelsen er der markante forskelle på mandlige og kvindelige lederes syn på, hvordan det går med diversiteten. Eksempelvis mener kun syv procent af kvinderne mod 13 procent af mændene, at det går godt med at have tilstrækkeligt bredt sammensatte ledergrupper, når det gælder køn.

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.

Se undersøgelsen

af lederne forstår diversitet i ledergruppen som en bred sammensætning af køn, uddannelse, alder, nationalitet og kulturer.

Se hele undersøgelsen

Viden om ledelse banner