Vi har brug for at ses
Hermed er vi inde i et paradoks, som vil være vigtigt at kende for fremtidens distanceledere; nemlig det, at den tillids- og værdibaserede ledelse giver et godt grundlag for, at medarbejderne kan arbejde selvstændigt og effektivt på distancen, men at vi samtidig – blandt andet – udvikler og vedligeholder tillid og værdier ved at være fysisk sammen.
”Den kontinuerlige udvikling kræver derfor, at vi indimellem laver nogle pit stops og siger: ’Nu kan vi mærke, at skoen trykker på nye måder, der er behov for en værdimæssig kursændring, så vi må mødes fysisk og tale om det og så gå hjem og arbejde videre, eventuelt hver for sig’,” siger Henrik Holt Larsen.
Den holdning deler Bodil Nordestgaard Ismiris langt hen ad vejen.
”Som med alt andet handler det om at ramme en god balance. Der er møder, som ikke egner sig til at blive afholdt virtuelt; især når vi skal udvikle og innovere, er det godt at kunne se og mærke hinanden. Der er også medarbejdere, for hvem det ikke fungerer at arbejde på distancen – one size fits all er sjældent en god idé. Dertil kommer, at man risikerer, at virksomheden bliver til en række små autonome digitale enheder frem for én virksomhed, når man ikke mødes på tværs af afdelingerne. Og så er der den store udfordring, at arbejdsliv og privatliv nemt flyder sammen, når man arbejder hjemme, og man risikerer at gå til og fra begge dele og ikke at have fokus noget sted. Sådan fremmes et stressfrit arbejdsmiljø ikke, tværtimod,” understreger hun.
Hvad skal lederne kunne fremover?
Fremtidens distanceledere skal altså kunne skille den løbende daglige drift, som måske godt kan varetages fra flere adresser, fra det behov, der er for nytænkning, eksperimenter og innovation, som bedst dækkes inden for en fælles fysisk ramme.
”Hvis man for eksempel gerne vil udøve mere bæredygtig ledelse for at leve op til FN’s verdensmål, så kan det være svært at implementere ved distanceledelse. Der må man rive en dag ud af kalenderen og mødes og tale om, hvordan man som virksomhed eller afdeling kan give en skærv til den rejse, virksomheden er ude på,” foreslår Henrik Holt Larsen.
Lederne skal også leve op til nye krav i den konkrete dagligdag, hvor medarbejderne sidder et andet sted end dem rent fysisk.
”Der er en række forhold, som lederne skal tage stilling til, når de afholder virtuelle møder. Helt lavpraktisk kan det handle om at afgøre, om kameraet skal være tændt under møderne. Og fordi det er nemmere at gemme sig eller blive glemt i et virtuelt møde, er det også helt afgørende, at lederne hele tiden er opmærksomme på, at alle kommer til orde. Blandingsmøder, hvor nogle er fysisk tilstede, og andre virtuelt, stiller også krav om, at lederen evner at inkludere dem, der er med på distancen, så de ikke føler sig reduceret til at være en tilskuer til et fysisk møde,” siger Bodil Nordestgaard Ismiris.