Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Disruption stiller store krav til ledere

31. oktober 2016

Disruption er den største ledelsesudfordring i øjeblikket, og hvis man vil gøre sig gældende som leder i fremtiden, så bliver man nødt til at forstå de nye forretningsmodeller og gøre sin organisation klar. Det er budskabet fra ledelsesrådgiver og forfatter Tune Hein i et nyt videointerview på lederne.dk.

- Grunden til at det er så væsentligt at gå ombord i disruption er, at det er livstruende for de etablerede virksomheder. Dem, som ikke får transformeret deres organisation, vil simpelthen forsvinde, siger Tune Hein.

Så klar er meldingen fra ledelsesrådgiver og forfatter til bogen ”Disrupt eller Dø!” Tune Hein. Han forklarer, at disruption skal forstås som hurtige, livstruende ændringer af organisationers forretningsvilkår, og han nævner Uber, Hotels.com og lavpristeleselskaber som eksempler på nye virksomheder, som har ”disruptet” markedet.

- Det gode er, at der er nogle mønstre i disruption. Og hvis du kender de mønstre, så kan du forberede dig, lave strategier og guide din organisation, siger Tune Hein.

ARTIKEL FRA LEDELSE I DAG: Ledere er angste for at lede

Og det er nødvendigt, for de etablerede virksomheder er massivt udfordret af disruptionbølgen. - Deres it-systemer, deres organisation og deres forretningsmodeller kan virke som nogle drivankre, der holder de gamle virksomheder fast i fortiden. Det skal de gøre op med og komme med på disruptionvognen, hvis de skal have en chance, siger Tune Hein.

Dine medarbejdere skal være klar til at tage imod disruption og kunne favne den. Det gælder om at få lavet en organisation, som er agil, og som er klar, og den kultur skal du kunne dyrke frem

Ledelesrådgiver og forfatter Tune Hein

Disruption først og fremmest ledelsesudfordring
Han fremhæver Danske Bank som et eksempel på en gammel virksomhed, der har formået at transformere sig selv gennem Mobilepay. Man skal altså ikke dømme de etablerede virksomheder ude, men det kræver en stor indsats, og disruption er først og fremmest en ledelsesudfordring, påpeger han.

- Der skal lægges nye strategier, og der skal adopteres nye forretningsmodeller, som kommer helt ind i hjertet af organisationen. Allermest er det jo en opgave i forandringsledelse, og det er en opgave i at guide organisationen fra den gamle verden over til den nye verden, siger Tune Hein.

ARTIKEL FRA LEDELSE I DAG: Behov for større bevidsthed i vores disruptive verden

Især handler det for ledere om at ændre kulturen i organisationen.

- En af de store ledelsesopgaver bliver at lede kulturen. Dine medarbejdere skal være klar til at tage imod disruption og kunne favne den. Det gælder om at få lavet en organisation, som er agil, og som er klar, og den kultur skal du kunne dyrke frem. Hvis disruption er spørgsmålet, så er transformation svaret, siger Tune Hein.

Se interviewet med Tune Hein