Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Data om medarbejdere kan blive guld værd

09. november 2015

Danske virksomheder går glip af afgørende strategisk viden, fordi de færreste bruger medarbejderdata som ledelsesværktøj. Det fastslår CBS-professor og ekspert i HR Analytics Dana Minbaeva i en artikel i det elektroniske tidsskrift Ledelse i Dag.

Hvordan påvirker medarbejdernes alder og køn virksomhedens formåen og forretningsresultater? Og hvilken effekt har medarbejdernes engagement på produktiviteten? Interessante spørgsmål, som man ikke udelukkende behøver at gisne om, hvis man bruger sine data om medarbejderne smart.

- Man kan sige, at HR Analytics handler om den basale matematik mellem mennesker og deres performance, mener Dana Minbaeva, der opfordrer danske virksomheder og ledere til at arbejde kvalificeret med deres HR-data.

At få noget ud af HR Analytics og bruge resultaterne til noget konkret, indebærer ofte forandringer.

Dana Minbaeva, CBS-professor og ekspert i HR Analytics

HR-afdelinger i virksomhederne får hele tiden flere og flere data til rådighed. Hvor man tidligere havde en papirmappe på hver ansat i organisationen, har man i dag Excel-filer med alle mulige forskellige data, som kan gemmes og samkøres med andre data.

- Det har fået HR Analytics til at vokse som et nyt strategisk ledelsesværktøj, fordi det kan føde virksomheder med afgørende viden og samtidig give HR den strategiske berettigelse, som området længe har haft krav på, siger Dana Minbaeva.

Kun de færreste vil være i stand til at lave en analyse af, hvorvidt det gør en forskel, om der eksempelvis er flere kvindelige end mandlige ledere i deres salgsteams

Dana Minbaeva, CBS-professor og ekspert i HR Analytics

Hvor udenlandske virksomheder har taget HR Analytics i brug til for eksempel at undersøge, hvilken rekrutteringsstrategi, der er den bedste for den enkelte virksomhed, virker det store flertal af danske ledere stadig famlende over for at arbejde kvalificeret med deres data.

- De fleste organisationer kender den procentvise fordeling mellem mænd og kvinder i deres stab. Men kun de færreste vil være i stand til at lave en analyse af, hvorvidt det gør en forskel, om der eksempelvis er flere kvindelige end mandlige ledere i deres salgsteams, pointerer Dana Minbaeva.

LÆS OGSÅ: Kritik af teori u er en karikatur

For at opnå resultater med at analysere medarbejderdata, anbefaler Dana Minbaeva, at danske virksomheder dels ansætter analytikere, der kan forvandle data til relevante historier og dels på topledelsesniveau anerkender værdien af HR Analytics.

- At få noget ud af HR Analytics og bruge resultaterne til noget konkret, indebærer ofte forandringer. Derfor hænger området tæt sammen med forandringsledelse. Og det skal ledelsen jo være interesseret i, siger Dana Minbaeva. 

Læs hele artiklen

Ledelse i Dag