Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Danske ledere skal med på disruptions-bølgen

14. marts 2016

Et af det mest hotte business-ord lige nu er ”disruption”. I en ny klumme opfordrer rådgivningschef hos Lederne Niels Henriksen de danske ledere til at tage det nye begreb til sig, blive bedre til at tænke ud af boksen og søge inspiration i hidtil ukendte territorier.

Professor i erhvervsøkonomi på Harvard Business School Clayton M. Christensen har defineret ”disruption” på følgende vis: ”Når en mindre virksomhed med få ressourcer udfordrer veletablerede virksomheders forretningsmodel, og større kundesegmenter skifter til den nye virksomheds produkter.”

Hver gang, der skal ændres i en proces, for eksempel med en ny teknologi, nye kunder eller nye medarbejdere, så ”disruptes” der i lille skala set fra medarbejdernes side

Niels Henriksen, rådgivningschef hos Lederne

- Ledere og virksomheder er vant til at blive forstyrret og afbrudt. Ligesom vi som ledere ofte er nødt til at skabe forstyrrelser i måden, vi driver og udvikler virksomheden på. Hver gang, der skal ændres i en proces, for eksempel med en ny teknologi, nye kunder eller nye medarbejdere, så ”disruptes” der i lille skala set fra medarbejdernes side. Men vi er langt fra vant til at blive dramatisk forstyrret af, at spillereglerne for et marked helt laves om, skriver Niels Henriksen i en ny klumme, der er blevet bragt i Jyllands-Posten og på lederne.dk.

LÆS OGSÅ: Lederne bruger mest tid på administration

Han nævner, at nogle af de store virksomheder, der allerede prøver at være proaktive i en ”disruptiv” verden, har etableret særlige afdelinger, som skal undersøge muligheder uden for boksen.

- Konkret kan man som leder investere fem procent af arbejdstiden på at se på helt andre typer af virksomheder, være med i netværk med ledere fra andre brancher, deltage i seminarer, konferencer eller master classes om noget, der slet ikke vedrører det nuværende fagfelt.  Vi har nemlig en tendens til altid at søge homogeniteten, mener Ledernes rådgivningschef.

Spild ikke tiden med flere interne indholdsløse møder om, hvad I tror rammer jer. På med hjelmen og kom ud undersøg, hvad der sker på andre markeder, sektorer og fagområder

Niels Henriksen, rådgivningschef hos Lederne

Ifølge Niels Henriksen kan man som leder gøre sin virksomhed eller afdeling klar til at møde den ukendte konkurrence ved at træne et mere "disruptive mindset" blandt andet ved at gå på besøg i ukendte territorier og blande blod med chefer fra andre markeder.  

- Spild ikke tiden med flere interne indholdsløse møder om, hvad I tror rammer jer. På med hjelmen og kom ud undersøg, hvad der sker på andre markeder, sektorer og fagområder og omsæt det bedste til ny værdiskabelse i virksomheden, lyder opfordringen fra Niels Henriksen.

Niels Henriksen

Niels Henriksen Niels Henriksen er rådgivningschef hos Lederne i Team Ledelse. Han er ansvarlig for sparring og karriererådgivning af ledere.

Niels Henriksen er uddannet cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet og Master of public administration fra Copenhagen Business School.

 

Klummen er publiceret i Jyllands-Posten og på Lederne.dk onsdag den 9. marts 2016.