Mit Lederne

Nyheder

Brug dit netværk, når du søger job

22. oktober 2019

Kan netværk være nøglen til drømmejobbet? Bestemt. Men det kræver forberedelse og benarbejde. Her får du en guide fra Ledernes karrierekonsulenter, der ruster dig til at bruge dit netværk til at komme videre i karrieren. 

Netværk

I guiden nedenfor har vi samlet 10 gode råd til, hvordan du kommer i gang, hvem du tager fat i og hvordan du forbereder dig bedst. 


Guide til jobsøgning via netværk

1. Afklaring - find ud af hvad du vil

Overvej, hvor du vil hen i karrieren. Hvis du ikke selv ved det, kan du heller ikke fortælle andre om det. Spørg derfor dig selv, hvilke kompetencer du har, og hvordan dit drømmejob ser ud, hvilke ansvarsområder og hovedopgaver, du ønsker at varetage og bidrage til, og hvad der motiverer dig. I hvilke brancher og virksomheder findes sådanne opgaver, i hvilke geografiske områder og på hvilke ansættelsesvilkår?

2. Kortlæg dit netværk

Når du ved, hvad du vil med din karriere, kan du bedre finde frem til de personer, der er relevante for dig at tale med. Det kan for eksempel være nogen, du kender fra tidligere ansættelser eller har mødt i et uddannelsesforløb. Det kan være personer, som du har en tæt og privat relation til eller kender perifært. Overvej, hvad de enkelte relationer kan give af viden, adgang til nye relationer eller sparring. For eksempel kan relevante personer give dig information, der kan bringe dig tættere på et bestemt job, eller de kan henvise dig til andre kontaktpersoner, der har konkret viden om jobmuligheder. Eller bringe dig videre på en anden måde. 

Her på siden finder du værktøjer og guides til, hvordan du bliver afklaret til dit drømmejob, udarbejder både ansøgning og cv, strømliner din elevatortale, optimerer din LinkedIn-profil og meget mere. 

Gå til karriereværktøjer

3. Tjek dine profiler på sociale medier

Kig på dine profiler på sociale medier, særligt LinkedIn. Du vil nok blive googlet af potentielle arbejdsgivere, og LinkedIn kommer op som noget at det første. Er der overensstemmelse med det, din profil signalerer, og hvad du gerne vil? Får du vist de rette kompetencer og erfaringer?

Kig også nærmere på din Facebook-profil, Twitter-profil, Instagram-profil og profiler på andre sociale medier. Er disse offentlig tilgængelige og er der noget tekstindhold eller billedindhold, som du bør overveje, i tilfælde af, at en potentiel arbejdsgiver ser disse? 

Få gode råd til at optimere din LinkedIn-profil i Ledernes LinkedIn-guide (pdf)

4. Træn dine netværkskompetencer

Netværksmødet er typisk en kort, struktureret samtale, hvor du sætter dagsorden. Gør dig derfor klart, hvad du vil opnå, hvilke konkrete informationer du ønsker, og hvordan du vil profilere dig.

Begynd eventuelt med at holde et netværksmøde med én, der kender dig godt, og som du er fortrolig med. Gennemfør samtalen og bed om feedback; er du god til at fortælle om dine kompetencer, og hvad du gerne vil? Du kan også spørge tidligere kolleger, hvad de særligt satte pris på i samarbejdet med dig. Men pas på med hyggesnakken – et netværksmøde har altid et formål.

En præcis og kort elevatortale medvirker til en god netværkssamtale, hvor du får gjort det klart for dine relationer, hvad du konkret går efter.

Guide til en effektiv elevatortale

5. Aftal et møde

Nu er du klar til at tage kontakt og aftale et møde. Inden du ringer, er det en god idé, at du spørger dig selv, hvad der skal til, for at du får mødet i hus. Hvor er gevinsten for den person, du gerne vil mødes med? Når du kontakter vedkommende, så giv udtryk for, at du har brug for inspiration til din karriere. Spørg ikke direkte efter et job – det er for konkret og forpligtende for den anden, og det gør det lettere at afslå et møde med dig.

Har I en fælles bekendt, kan det være en god ide at nævne ham/hende i starten af samtalen. Det giver dig velvilje og taletid.

6. Vær bevidst om dine kompetencer

Husk, at mødet er en ligeværdig relation, hvor begge parter mærker, om der er noget at bygge videre på. Se ikke dig selv kun som jobsøgende, men profilér dig på den faglighed og de kompetencer, du kan byde ind med.

Her finder du værktøjer til afklaring af dine værdier og kompetencer

7. Vær interesseret og personlig

Vær opmærksom på, at netværksmødet ikke er en jobsamtale. Spørg ind til, hvad der rør sig i deres virksomhed, branche og hvilke udfordringer de står over for. Vær personlig og interesseret og stil hv-spørgsmål – og husk at lytte. Det åbner samtalen op og viser din interesse for den anden. Måske kan du agere sparringspartner, og på den måde profilere dine kompetencer. Spørg også ind til, hvor de ser muligheder for dig.

8. Bed om et godt råd

Folk bliver som regel smigret, når de bliver bedt om at agere ressourceperson, og langt de fleste vil gerne give gode råd eller dele relevante informationer om jobåbninger og karrieremuligheder. Du skal bare være konkret med dine budskaber om, hvad de kan bidrage med til dig. 

9. Kontakt dit netværks netværk

Er der ikke de rette personer i dit netværk, må du i gang med at udbygge det. Sigt mod, at du går fra hvert netværksmøde med tips om 2-3 potentielle nye netværkspersoner. På den måde holder du gang i en proces, hvor flere og flere bliver dine øjne og ører i markedet. Deltag på konferencer, gå hjem-møder eller i netværksgrupper og vis dine kompetencer i andre sammenhænge.

Styrk dit netværk gennem LederNetværk

10. Hold dit netværk ved lige

Følg op på møder og mailudvekslinger og lad relationerne vide, hvad der sker af nyt. Knyt forbindelse til dem på LinkedIn og "like", hvis de har aktiviteter på LinkedIn, du synes om.

Fortæl dem også, hvilken betydning deres råd har haft for din videre karriere. Hold netværket ved lige, også mens du er i job, ved at bidrage, hvor du kan – måske får du selv brug for et godt råd fra netværket en dag.