Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Boom i brugen af test, før ledere bliver ansat

26. februar 2018

Over halvdelen af lederne på de danske virksomheder blev testet, før de blev ansat i det nuværende job. Og ifølge en ny undersøgelse fra Lederne er der siden 2005 sket en markant vækst i virksomhedernes brug af test i forbindelse med ansættelsen af ledere.

Undersøgelsen viser, at 54 procent af de 3.390 adspurgte ledere, der blev ansat i perioden 2014-2017, deltog i en test. Det er en stigning på seks procentpoint sammenlignet med ledere ansat i perioden 2010-2013.

Hopper man et helt årti tilbage, er udviklingen endnu mere markant. Blandt ledere, som startede i lederjobbet i 2005 eller tidligere, var det således kun 31 procent, som i forbindelse med ansættelsen blev testet.

Testen skal betragtes som et samtaleværktøj, der kan medvirke til, at man kommer et spadestik dybere under samtalen

Ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen

Ifølge ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen er det en helt naturlig udvikling, at stadig flere ledere testes, før de bliver præsenteret for en ansættelseskontrakt.

- Dels handler det om, at HR-afdelingerne i de store virksomheder og hele rekrutteringsprocessen bliver stadig mere professionaliseret. Dels handler det om, at det er ekstremt vigtigt for virksomhederne at finde den bedst egnede kandidat, idet fejlrekrutteringer koster dyrt både i kroner og tid, og en test kan medvirke til at nuancere billedet af den potentielle nye leder, fastslår Flemming Andersen.

LÆS OGSÅ: Værd at vide om test

Flest ledere personlighedstestes

Ifølge undersøgelsen er det mest udbredt, at ledere deltager i en personlighedstest før ansættelsen. 61 procent af de ledere, som er blevet testet i forbindelse med ansættelsen i det nuværende job, gennemgik en personlighedstest, mens 35 procent både deltog i en personlighedstest og en faglig test. Fire procent var kun igennem en faglig test.

- Det er vigtigt at understrege, at en test ikke giver et komplet billede af kandidaten, og en test må aldrig stå alene. Testen skal betragtes som et samtaleværktøj, der kan medvirke til, at man kommer et spadestik dybere under samtalen. Og så er det samtidig vigtigt at have for øje, at testen ikke kun er til gavn for virksomheden, men også for kandidaten, som via den samtale og de spørgsmål, testen afføder, kan blive klogere på eksempelvis strategien og ledelsesstilen hos den mulige kommende arbejdsgiver, siger Flemming Andersen.

LÆS OGSÅ: Ledere til tre samtaler før de bliver tilbudt nyt job

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.