Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Ansvaret kan ikke ignoreres

22. juli 2015

Når direktøren ikke er sin opgave voksen, må andre samle ansvaret op.

Den, der ser problemet, har også ansvaret for at handle. I sidste uges ledelsesdilemma, der har været bragt på business.dk, er det den regnskabs- og logistikansvarlige Finn, der har fået øje på et problem – og han skal træffe en svær beslutning.

Problemet er penibelt: Finns direktør er faldet af på den, og det har konsekvenser for omsætningen i den mindre handelsvirksomhed med 15 ansatte og hovedsæde i Tyskland. Finn har bemærket, at direktørens energi og præstationer er faldet markant, og hvor der ellers er vækst i den danske sektor, har Finns virksomhed faldende omsætning. Fortsætter det, er der arbejdspladser på spil.

Før man går bag ryggen på sin overordnede skal andre muligheder udtømmes.

Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver hos Lederne

Ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt hos Lederne opfordrer Finn til at tage ansvaret på sig og handle:

- Finn føler et ansvar, og derfor bliver han nødt til at handle. Det er både Finns eget job og kollegernes arbejdspladser, der er på spil, siger Michael Uhrenholt.

Ledelsesrådgiveren fraråder, at Finn som det første henvender sig til hovedsædet i Tyskland:

- Det kan blive nødvendigt, men det skal ikke være Finns første træk, da det indebærer en vis illoyalitet over for direktøren. På længere sigt kan Finn blive tvunget til at tage stilling til, om loyaliteten bør ligge hos virksomheden og kollegerne frem for direktøren.

Men i første omgang skal Finn finde en lejlighed til at få en længere snak med direktøren.

- Før man går bag ryggen på sin overordnede skal andre muligheder udtømmes. Finn og direktøren er gamle kolleger, og det kan gøre en forskel i denne situation. For hvis relationen er god, tror jeg, at Finn kan hjælpe sin direktør og dermed virksomheden, siger Michael Uhrenholt.

Michael Uhrenholt foreslår, at Finn på en ligeværdig og respektfuld måde foreslår direktøren at overtage nogle af hans administrative opgaver. Direktøren vil dermed få frigjort tid, som han kan bruge til kunderelationer.

- Ofte, når motivationen mangler, har man fjernet sig fra det, der giver energi og arbejdsglæde. Jeg tror, at direktøren savner sine dage som salgschef, og at han kan genvinde sin gejst og fighterånd, hvis han igen kommer ”ud i virkeligheden” og får direkte kontakt til kunderne, siger Michael Uhrenholt, der dermed anbefaler løsning nummer tre.