Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Anmeld altid ulykker

24. maj 2017

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Ledere skal altid anmelde skader som arbejdsskader, når medarbejderne beder om det – også selvom det indimellem viser sig ikke at være en arbejdsskade.

I sidste uges dilemma var lederen Asger i tvivl om, hvad han skulle gøre, da hans bogholder Birthe var kommet til skade. Problemet er, at Birthe er faldet på en nærliggende parkeringsplads umiddelbart efter, at hun har fået fri fra arbejde. Birthe vil have Asger til at anmelde ulykken som arbejdsskade, men det mener Asger ikke, at det er.

- Det er en fejl, når sådan noget som dette ikke bliver anmeldt til forsikringsselskabet som en arbejdsskade. Lederen skal ikke være dommer eller vurdere sagen på baggrund af, hvad han tror, han ved om arbejdsskader. Det eneste lederen skal gøre er at anmelde det. Så er det op til virksomhedens forsikringsselskab og i sidste ende Arbejdsmarkedets Erhvervsforsikring (AES) at vurdere, om der er tale om en arbejdsskade eller ej, siger advokat og teamchef hos Lederne Malene Saaby.

Medarbejderen har faktisk også ret og pligt til selv kontakte virksomhedens forsikringsselskab, hvis lederen ikke gør det

Advokat og teamchef hos Lederne Malene Saaby

Hun forklarer, at det kan have uheldige konsekvenser, hvis ulykker som denne ikke anmeldes i tide. Hvis ulykken ikke anmeldes til virksomhedens forsikringsselskab inden for et år, mister medarbejderen alle muligheder for at få tilkendt erstatning, hvis det viser sig at være en arbejdsskade.

- Jeg skal ikke vurdere, om der i dette tilfælde er tale om en arbejdsskade eller ej, og om Birthe er berettiget til en erstatning fra virksomhedens forsikringsselskab. Men jeg kan heller ikke afvise det, og alene derfor skal sådan noget anmeldes til forsikringsselskabet, siger Malene Saaby, der peger på løsningsmulighed nummer to.

LÆS OGSÅ: Skal stressede medarbejdere sættes på deltid?

Malene Saaby forklarer også, at ansatte skal være opmærksomme på at få dokumentation fra deres arbejdsgiver om, at deres ulykke er blevet anmeldt til virksomhedens forsikringsselskab. 

- I sidste ende er det medarbejderen selv, som har ansvaret for, at der er orden i sagerne. Og medarbejderen har faktisk også ret og pligt til selv kontakte virksomhedens forsikringsselskab, hvis lederen ikke gør det, slår Malene Saaby fast.