Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Vigtigt at blive klogere på stress

01. februar 2017

KLUMME AF DIREKTØR VIBEKE SKYTTE I BERLINGSKE OG PÅ BUSINESS.DK

Som leder jeg er altid optaget af, hvordan man kan håndtere hverdagens udfordringer endnu bedre, og som så mange andre søger jeg blandt andet inspiration i nogle af de mange bøger, der kommer på markedet omkring ledelse. Et af de emner, jeg har haft særligt fokus på at læse om, og som der er skrevet en del om, er stress.

 

Stress er både nationalt og internationalt blevet udråbt som en af de store fremtidige udfordringer. Ifølge verdenssundhedsorganisationen WHO bliver stress én af de væsentligste kilder til sygdom i 2020. Stress er altså blevet en sundhedsmæssig udfordring for samfundet, men det er også blevet en udfordring på arbejdspladserne, hvor flere og flere medarbejdere rammes af stress – stress er derfor også blevet en ledelsesopgave.

 

LÆS OGSÅ: Kun få virksomheder har fokus på medarbejdernes nattesøvn

 

Blandt andet derfor har vi i Lederne valgt at sætte øget fokus på trivsel og stress med et særligt søgelys på, hvordan virksomhedernes ledelser og den enkelte leder kan forebygge og håndtere stress. For når vi taler med vores medlemmer, hører vi tit, at for rigtig mange kommer en sygemelding fra en medarbejder med begrundelsen stress ofte som en overraskelse – de har simpelthen ikke set det komme.

 

Både ledere og medarbejdere har ofte en travl hverdag med mange bolde i luften, og det er ofte det, der ”driller” os lidt. For hvornår er det egentlig, at vi bare har travlt, og hvornår er det, vi reelt er ramt af stress og ikke bare kan slå det hen som en fortravlet hverdag? Når det er sagt, må vi heller ikke glemme, at definitionen på stress ikke er entydig, og at vi som mennesker er meget forskellige, hvorfor både det at bemærke forandringen hos en medarbejder eller en kollega og den efterfølgende indsats overfor den enkelte kan og skal være meget forskellig.

Som leder har man et stort og vigtigt ansvar for at hjælpe, hvis en medarbejder bliver ramt af stress, men man har også et stort ansvar for at forebygge, så skaden slet ikke opstår

Direktør hos Lederne Vibeke Skytte

Håndtering af medarbejdernes stress kan være en rigtig udfordrende ledelsesopgave, men det må ikke føre til berøringsangst og lukkede øjne for de advarselslamper, som blinker. Og selvom mange ledere allerede er gode til at håndtere stress, kan vi sagtens dygtiggøre os og sørge for at få endnu mere viden.

 

Selv blev jeg meget klogere, da jeg sidste år læste bogen ”Stop Stress – Håndbog for ledere” af Marie Kingston og Malene Friis Andersen, som netop er kåret til Årets Ledelsesbog af Lederne. Bogen handler om, hvordan man kan både forebygge og håndtere stress på arbejdspladsen, og det sker på en meget handlingsorienteret måde.

I bogen introducerer de to forfattere blandt andet en stresstrappe, som jeg tror, mange ledere kan have gavn af at studere lidt nærmere. Stresstrappen sætter netop fokus på dilemmaet ”travlt vs stress” og kan give lederne en indikation af, hvilket ”trin” vores medarbejdere befinder sig på.

 

LÆS OGSÅ: Årets ledelsesbog er kåret

 

I stresstrappen er processen fra trivsel til alvorlig stress inddelt i fem faser. Hver af de fem faser er karakteriseret af forskellige typer adfærd og forskellige symptomer. Med viden om de fem faser – tempereret, opvarmet, overophedet, nedsmeltet og udbrændt – og hvad der karakteriserer dem, kan man som leder blive endnu bedre til at spotte stress og dermed også sætte ind, før skaden sker. At værktøjet og de gode råd i bogen ydermere bygger på forskning og praksiserfaring og er velafprøvede gør en stor forskel for mig. Faktisk så stor en forskel, at jeg har valgt at opdatere den interne stresspolitik i min organisation med den nye viden, jeg nu har tilegnet mig.

 

Stress er desværre nok kommet for at blive. Alene i Danmark ved vi, at ca. 35.000 personer hver dag er sygemeldt med stress. Som leder har man et stort og vigtigt ansvar for at hjælpe, hvis en medarbejder bliver ramt af stress, men man har også et stort ansvar for at forebygge, så skaden slet ikke opstår. Stress er én af de ledelsesopgaver, som i den grad skal tages meget alvorligt.

Om Vibeke Skytte

Vibeke Skytte

Klummen er bragt i Berlingske den 1. februar 2017, hvor direktør hos Lederne Vibeke Skytte er fast klummeskribent. Hver onsdag skriver hun et nyt perspektiv på ledelse enten gennem personlige erfaringer eller med udgangspunkt i Ledernes nye undersøgelser. Klummerne bringes både i den trykte avis og på Business.dk.

Vibeke Skytte er direktør for afdelingen Job og Ledelse og har det overordnede ansvar for områderne Arbejdsmiljø og Uddannelse. Derudover har Vibeke Skytte ansvar for Ledernes Økonomifunktion, intern HR og Ejendom.