Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Vær dig selv på sociale medier

22. marts 2015

Fem ud af seks ledere bruger et eller flere sociale medier. Men medierne skal bruges med omtanke, og det bliver gennemskuet, hvis man tillægger sig holdninger, man ikke reelt har.

”Lad være med at synge som bas, hvis du er tenor. Vær dig selv på de sociale medier!”. Sådan lød opsangen fra den tidligere TV2- og Metro International-topchef Per Mikael Jensen, da han for et par uger siden var en af deltagerne i et arrangement hos Lederne under ”Social Media Week”, som jeg deltog i.

Og lad det være sagt med det samme: Jeg kan ikke være mere enig. Ærlighed og autenticitet er ekstremt vigtigt, når man agerer, handler og taler som leder, og det er mindst lige så vitalt, når lederne bevæger sig ud på sociale medier. Forsøg på at være en anden, end man egentlig er, eller at tillægge sig holdninger, man ikke reelt har, bliver som regel gennemskuet og efterlader indtrykket af utroværdighed.

Det er min klare overbevisning, at der for en lang række virksomheder og ledere er store gevinster at hente, hvis de vel at mærke bruger de sociale medier strategisk og med stor omtanke.

Vibeke Skytte, direktør hos Lederne

Generelt er ledere glade for sociale medier. Ifølge en undersøgelse, Lederne offentliggjorde for et lille års tid siden, har 86 procent af lederne, svarende til fem ud af seks, en profil på et eller flere sociale medier. Undersøgelsen viser, at lederne bruger de sociale medier til at holde sig ajour med venner og bekendte, men der er faktisk også rigtig mange, som anvender sociale medier til at vedligeholde og udvide det professionelle netværk, hente viden og til at se potentielle jobkandidater an.

Den tid er med andre ord forbi, hvor man kunne trække på skuldrene af sociale medier og kalde det ren underholdning eller tidsfordriv. Når ledere både i fritiden og i arbejdstiden er på LinkedIn, Twitter og Facebook, er det således i høj grad med et professionelt formål. Og netop derfor er det så uhyre vigtigt at være ærlig og ikke forstille sig.

Selvfølgelig er der i høj grad fortsat en kommunikationsverden ud over sociale medier, og i ny og næ kan jeg da godt få den tanke, om der måske i disse år er en tendens til at overvurdere de sociale mediers betydning. Den tanke har tydeligvis også strejfet Niels Overgaard, som er kommunikationschef for Corporates & Institutions i Danske Bank. Han skrev i sidste måned et blogindlæg på Dansk Journalistforbunds website journalisten.dk, hvor han gav udtryk for, at han er godt og grundigt træt af at høre lovprisninger af sociale medier og påstande om, at virksomheder kan opnå alt fra innovation til bedre kundetilfredshed, hvis blot de benytter sociale medier.

”Sociale medier er vigtige. Jeg bruger dem selv både privat og professionelt. Men sociale medier er bare ikke nødvendige for alle virksomheder. Ligesom en proaktiv presseindsats, public affairs-arbejde, professionel intern kommunikation eller andre kommunikationsdiscipliner heller ikke nødvendigvis er det. Derfor gør Social Media Evangelista´erne hele kommunikationsbranchen en bjørnetjeneste (i frasens originale betydning), når de rejser rundt med klicheprægede påstande, der bekræfter skeptikeres syn på hele branchen som omrejsende sælgere af varm luft og fugle på taget”, skrev Niels Overgaard blandt andet i sin blog.

Jeg er enig med kommunikationschefen så langt, at på linje med, at en virksomhed med to ansatte ikke har brug for en HR-afdeling, er der selvsagt også virksomheder, som enten på grund af sin størrelse eller sit forretningsområde næppe kan bruge sociale medier til særlig meget. Og jeg tror heller ikke, at tilstedeværelse på sociale medier er løsningen på alle problemer for en virksomhed, som eksempelvis døjer med utilfredse kunder eller stigende global konkurrence.

Men det er min klare overbevisning, at der for en lang række virksomheder og ledere er store gevinster at hente, hvis de vel at mærke bruger de sociale medier strategisk og med stor omtanke – og fastholder den toneart, som de nu engang synger i!

Klumme i Berlingske den 22. marts af direktør hos Lederne Vibeke Skytte.

Vibeke Skytte

Vibeke Skytte

Vibeke Skytte er fast klummeskribent i Berlingske, hvor hun hver søndag skriver om et nyt perspektiv på ledelse enten gennem personlige erfaringer eller med udgangspunkt i Ledernes nye undersøgelser. Klummerne bringes både i den trykte avis og på Business.dk.

Vibeke Skytte er direktør for afdelingen Job og Ledelse og har det overordnede ansvar for Team Ledelse, Arbejdsmiljø og Uddannelse.

Kontakt Vibeke Skytte på vs@lederne.dk eller telefon 32833400.