Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Tænk dig om - også på sociale medier

09. marts 2016

Klumme i Berlingske og på business.dk af direktør Vibeke Skytte.      

Det bliver mere og mere udbredt, at virksomheder tjekker blandt andet Facebook-profiler og finkæmmer CV´er på potentielle kommende medarbejdere

Jeg er en stor forbruger af medier – lige fra trykte aviser over radio og TV til alt det, jeg får ind via min tablet og smartphone. Jeg kan til gengæld ikke kategoriseres som decideret storforbruger af sociale medier, om end der efterhånden sjældent går en dag, hvor jeg ikke lige runder LinkedIn eller Twitter. 

Men ud over den begrænsede tid, jeg selv anvender til at ytre mig på sociale medier, fylder sociale medier alligevel en hel del i mit arbejdsliv, blandt andet når jeg læser ansøgninger fra potentielle nye medarbejdere. For én ting er, hvordan en person, der søger et job, ønsker at præsentere sig selv i en ansøgning og et tilhørende CV. Noget andet og ofte ganske interessant er, hvordan selvsamme person tager sig ud på Facebook, LinkedIn og andre sociale medier. Og her må jeg sige, at jeg ofte er ganske overrasket over, hvor dårligt det billede, man ønsker at tegne af sig selv i en ansøgning, harmonerer med det indtryk, man får af personen på sociale medier.


Om Vibeke Skytte

Vibeke Skytte

Klummen er bragt i Berlingske den 9. marts 2016, hvor direktør i Lederne Vibeke Skytte er fast klummeskribent. Hver onsdag skriver hun om et nyt perspektiv på ledelse enten gennem personlige erfaringer eller med udgangspunkt i Ledernes nye undersøgelser. Klummerne bringes både i den trykte avis og på Business.dk.

Vibeke Skytte er direktør for afdelingen Job og Ledelse og har det overordnede ansvar for Team Ledelse, Arbejdsmiljø og Uddannelse.

Vi må simpelthen som borgere i en informationsverden acceptere, at der bliver gravet i vores CV´er og vores profiler på sociale medier, blandt andet når vi søger nyt job.

Direktør hos Lederne Vibeke Skytte

Nogle virksomheder er ligefrem begyndt at benytte konsulentbistand til at kigge potentielle nye medarbejdere efter i sømmene. For et par måneder siden havde Berlingske en ganske interessant artikel om det fænomen, at det bliver mere og mere udbredt, at virksomheder systematisk baggrundstjekker ansøgerne til nye stillinger, blandt andet ved at kigge på Facebook-profiler og faktatjekke CV´er. 

"I USA og Storbritannien har det længe været normal procedure for virksomheder at lave en sikkerhedsundersøgelse og tjekke baggrunden på deres ansøgere. Nu mærker vi, at tendensen for alvor er på vej til Danmark," lød det i artiklen fra den tidligere PET-chef Jakob Scharf, som nu er direktør i sikkerhedsfirmaet Certa. Og, tilføjede han: Det handler simpelthen om "ikke at ansætte den nye Stein Bagger". 

LÆS OGSÅ: Arbejde for sig og privatliv for sig

Den udvikling, som Jakob Scharf skitserer, kan ikke på nogen måde forarge mig. Vi må simpelthen som borgere i en informationsverden – hvor oplysninger, det tidligere tog måneder eller år at grave frem, nu kan googles på et sekund eller et minut – acceptere, at der bliver gravet i vores cv´er og vores profiler på sociale medier, blandt andet når vi søger nyt job. 

Og hvad kan man så lære af det? Først og fremmest, at man skal tænke sig godt og grundigt om, hvad man skriver om sig selv i sit cv, men i høj grad også på sociale medier.

Jeg kender flere eksemler på folk, som har fået sig en ubehagelig overraskelse, når de har set, hvor god internettets hukommelse er!

Direktør hos Lederne Vibeke Skytte

Måske er det i situationen sjovt at lægge et billede på sin Facebook-profil fra et værtshus sent om natten, hvor der er kommet godt med alkohol indenbords… Måske føles det i situationen som en god idé at lægge en opdatering og et par fotos ud til vennerne på de sociale medier om den fodboldkamp, man er taget med ind for at se, også selvom man egentlig er sygemeldt… Og måske føles det i situationen rigtigt at udbasunere sin uindpakkede holdning til aktuelle politiske spørgsmål på sociale medier og blande sig i debattråde, hvor man grebet af entusiasme kalder dem, man er uenig med, for skolegårdens værste gloser… 

LÆS OGSÅ: Vær dig selv på sociale medier

Min anbefaling i alle tre ovenstående eksempler er et klart nej. Hold som jobsøgende aftenerne med lidt for store mængder alkohol væk fra søgemaskinernes radar, hold altid en god tone og lad være med at skrive noget, som ikke er rigtigt. 

Er man i tvivl om, hvad det er for et billede, der bliver tegnet i de tre w´ers univers, kan man gøre det samme, som en eventuel kommende arbejdsgiver vil gøre, nemlig lave en google-søgning på sit eget navn. Det kan være en lærerig øvelse. Og jeg kender flere eksemler på folk, som har fået sig en ubehagelig overraskelse, når de har set, hvor god internettets hukommelse er!