Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Robotterne kommer - hvad gør lederen?

14. november 2017

DEBATINDLÆG AF LEDELSESRÅDGIVER BIRGITTE ALSTRØM I TILLÆG TIL BERLINGSKE: Så kom de på besøg i afdelingen – lederen for robot-teamet og de eksterne robot-konsulenter. Budskabet var klart: ”Kære leder, find en proces i din afdeling, som vi kan automatisere – og hvis du ikke selv har nogen ideer, så har vi et idékatalog her!”

Udrulningen af robotter og automatisering er allerede i fuld gang i mange danske virksomheder, og endnu flere ledere møder snart robot-teamet. KPMG’s undersøgelse ”2017 Global CEO Outlook – Nordic Executive Summary” viser, at 94 pct. af topcheferne i de nordiske lande forventer at foretage høje investeringer i teknologi til robot-proces-automatisering over de næste tre år.

At øge automatisering og digitalisering i sin afdeling kan opleves lidt som at være rygsækrejsende

Ledelsesrådgiver hos Lederne, Birgitte Alstrøm

Når jeg dagligt taler med både de ledere, som får besøg af robot-teamet, og de ansvarlige ledere for udrulning af automatisering og digitalisering af virksomhedens processer gennem f.eks. robotter og machine learning, lander emnet ofte på mellemlederens håndtering af samarbejdet med robot-teamet. Ofte hører mellemlederen sig selv sige: ”Nej, der er ikke nogen processer, vi kan automatisere i vores team.”

Det er en helt naturlig og menneskelig reaktion, der kan ligge mange årsager bag. Måske mangler lederen kendskab til, hvad robotter kan. Måske forventer lederen, at der skal fyres medarbejdere, eller at man får utilfredse medarbejdere, hvilket er en ubehagelig situation som leder. Eller måske er lederen bekymret for at miste sit eget job eller blive degraderet p.gr.a. færre medarbejdere.

LÆS OGSÅ: Fremtidens ledere skal balancere dilemmaer

Som leder har jeg selv stået i spidsen for udrulning af digitalisering og prøvet at blive pålagt automatisering. Lægges den erfaring sammen med de fællestræk jeg oplever gennem min daglige rådgivning af ledere om digital ledelse og transformation, oplever jeg følgende ligheder hos de mellemledere, som lykkes med at implementere robotter, automatisering og digitalisering:

1. Lær medarbejder og samarbejdspartner rigtig godt at kende
Vil man lykkes som leder med at implementere robotter, automatisere og digitalisere i sin afdeling, er forandringsledelse en vigtig ingrediens. Det kræver, at lederen kender hver enkelt medarbejder og samarbejdspartner rigtig godt og er i stand til at aflæse, hvordan de hver især har det undervejs i processen.

2. Hvad véd og vil jeg?
Lederen tager personligt stilling til, hvorfor lederen selv er klar til at implementere forandringen. Lederen tager bevidst stilling til, hvad lederen selv véd og vil, og hvad lederen ikke selv véd eller vil i forbindelse med automatiseringen.

3. Saml teamet og kommunikér ærligt
Lederen forklarer hele teamet om ideen bag forandringen, mål og retning, og hvad det betyder for medarbejderne. Lederen kommunikerer ærligt til sin chef, medarbejdere, eksterne konsulenter og på tværs i lederteamet, hvad lederen vil og véd og hvad lederen ikke véd, men har brug for hjælp eller tid til.

4. Daglig én til én-opfølgning
Lederen observerer, lytter til og anerkender hver enkelt medarbejder og konsulent i det daglige. Kommunikationen tilpasses individuelt til den enkelte medarbejder og konsulent, indtil lederen oplever, medarbejderen er med på forandringen.

5. Opsøg viden
Måske ved lederen slet ikke noget om robotter, automatisering og digitalisering endnu. Måske har lederen fulgt lidt med. Uanset hvad, kan lederen allerede nu begynde at opsøge viden om emnet og være nysgerrig. Der er meget viden at hente online hos diverse medier og konsulenthuse. Deltag i foredrag og kurser. Læg mærke til, hvem der allerede er i gang med noget lignende – det kan også være i andre brancher eller udlandet – og kontakt dem for sparring. Meld ærligt ud i netværket, at viden og inspiration søges.

6. Nyd rejsen!
At øge automatisering og digitalisering i sin afdeling kan opleves lidt som at være rygsækrejsende. Måske har lederen en idé om, hvor rejsen skal ende. Måske har lederen nogle ønsker til, hvad de gerne vil opleve undervejs – eller måske har lederen slet ikke endnu tænkt over, hvad rejsen skal indeholde, men har blot fået stukket en åben flybillet i hånden af sin chef. Uanset hvad, så har lederen allerede nu noget viden og erfaring med sig i sin rygsæk, som kan bruges undervejs. Lederen møder mange overraskelser på rejsen, bestiger bjerge, krydser floder og kan måske pludselig ikke finde vej. Lederen møder nye mennesker med helt andre måder at arbejde på, andre mennesker vil lederen sige på gensyn til. Ind imellem laver lederen et pitstop og checker på hver af disse punkter, hvilke erfaringer der er blevet høstet, og hvad der skal justeres fremadrettet.

LÆS OGSÅ: Unge kvinder tvivler på at lederjob og familieliv kan kombineres

Hvis robot-teamet ikke har været på besøg endnu, kan lederen allerede nu lave sit eget idékatalog og præsentere for robot-teamet eller direktionen. Idékataloget over processer ved automatisering vil skabe plads til mere værdiskabende interne aktiviteter – eller nye konkurrencemæssige fordele over for kunderne.

Om Birgitte Alstrøm

BA17_bredformatBirgitte Alstrøm har siden 2017 arbejdet som ledelsesrådgiver hos Lederne. Hun har desuden arbejdet som selvstændig ledelsesrådgiver, interim digital leder, underviser og foredragsholder for ledere og selvstændige. Hun har særlige kompetencer inden for blandt andet ledelse af digital transformation, teamledelse, ledelse opad og på tværs og ledelse under hurtige forandringer.