Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Lederen skal spille chefen god

23. maj 2017

KLUMME AF DIREKTØR BODIL NORDESTGAARD ISMIRIS PÅ FINANS.DK.

Min chef lytter ikke… Jeg får aldrig noget at vide… Min chef kan ikke lide at blive udfordret… Ingen lytter til mig… Lyder nogle af disse sætninger bekendte? Mange ledere, og medarbejdere for den sags skyld, har på et tidspunkt oplevet at føle sådan omkring deres chef.  Den gode nyhed er, at mange af disse lidet motiverende følelser kan afhjælpes, hvis ledere lærer at ”lede opad”. Desværre er der alt for mange ledere, der forsømmer denne opgave. En opgørelse over sparringer med medlemmer af Lederne fra 1. kvartal 2017 viser, at knap hver tredje samtale mellem medlemmer og vores ledelsesrådgivere handler om udfordringer relateret til manglende ledelse opad.

Men hvad er det nu lige, ledelse opad er? Og hvorfor er det så vigtigt?

At lede opad handler om aktivt at bidrage til at udvikle relationen til sin chef og gøre chefen til en bedre leder. Det handler om at opbygge et stærkt parløb, hvor man lytter til hinanden og drager nytte af hinandens forskellige styrker. At lede sin chef handler ikke om at bestemme, hvad han eller hun skal. Det handler om at være proaktiv på løsninger, give konstruktiv feedback til chefen og bakke chefen op samtidig med, at man italesætter sine egne ledelsesmæssige behov og stiller krav til de rammer, man selv skal lede under. Kort sagt: På samme måde, som ledere skal udvikle deres medarbejdere og ”spille dem gode”, skal ledere også spille deres chefer gode.

 


Man lærer at lede nedad, på tværs og udad. Men ikke opad. Jeg håber, at vi i fremtiden ser, at emnet ledelse opad bliver taget mere alvorligt

Direktør hos Lederne Bodil Nordestgaard Ismiris

Et godt eksempel på det var, da vi hos Lederne for nyligt blev kontaktet af en leder, som oplevede, at hendes chef begyndte at sende en ny type af opgaver i hendes retning. Hun vidste, at hun ikke var den bedste i virksomheden til at løse den slags opgaver, og det stjal desuden tid fra de opgaver, som hun trivedes bedst med og var dygtigst til. Efter et par uger gik hun til sin chef og talte ærligt med ham om sit syn på opgaverne og påpegede, at virksomheden ville have mere gavn af at sætte en anden person til at løse dem, så hun kunne koncentrere sig om de opgaver, hvor hun i høj grad skabte værdi. Chefen var – ikke overraskende – enig i hendes råd.

I min erfaring er gevinsten ved at lede opad, at man får bedre relationer, bedre samarbejde, mere tillid, bedre trivsel og bedre resultater. Det smitter også positivt af på medarbejderne. De oplever, at deres leder, i kraft af den gode relation til chefen, har et større handlerum og en stærkere stemme til at tale på deres vegne. 

LÆS OGSÅ: Kvinder bruger mere tid end mænd på lederudvikling

Så hvorfor er der så ikke flere, der leder opad?

Scroller man igennem pensum på nogle af landets mange kurser og uddannelser i ledelse, kan man se, at deltagerne bliver undervist grundigt i alt fra personaleledelse til strategiudvikling og ledelseskommunikation. Man lærer at lede nedad, på tværs og udad. Men ikke opad. Jeg håber, at vi i fremtiden ser, at emnet ledelse opad bliver taget mere alvorligt.  

Det kræver selvfølgelig også et mod hos den enkelte leder at skifte fra at være passiv modtager af opgaver og ordrer fra oven til aktivt at udfordre chefen og støtte ham eller hende i at blive en bedre chef. Men som leder må man have modet til at kaste sig ud i dét, der er svært. Og det er bestemt værd at tage chancen, for indsatsen kommer ofte tifoldigt igen i kraft af mere opbakning fra chefen, flere ressourcer og mere frihed til at lede. Og i sidste ende tror jeg også, at ledelse opad gavner virksomheders bundlinje.

Om Bodil Nordestgaard Ismiris

Bodil Ismiris, direktør hos LederneKlummen er bragt på Finans.dk den 23. maj 2017, hvor Bodil Nordestgaard Ismiris er klummeskribent. Bodil Nordestgaard Ismiris skriver mest om arbejdsmarkedsforhold og ledelse.

Bodil Nordestgaard Ismiris er direktør for Ledernes A-kasse og medlemsrådgivning.