Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Kunsten at sige ”pyt”

26. august 2015

Alt for mange tager irriterede hjem fra arbejde, fordi de bruger energi på at bekymre sig over ting, som de alligevel ikke kan ændre ved.

I ny og næ tænker jeg over, at det må være en kamp at skulle ud af dynerne hver morgen, hvis man ikke er glad for at skulle på arbejde, og hvis det eneste, man ser frem til, er weekender og ferie.

Lad mig lige starte med at slå fast, at sådan har jeg det heldigvis ikke. Men jeg kender et par stykker, som næsten ville give hvad som helst for at slippe arbejdslivet her og nu. Egentlig er det meget enkelt, for man kan jo i princippet bare vælge ikke at arbejde og bruge tiden på det, man nu har lyst til. Reelt set er det dog nok de færreste, der rent økonomisk har mulighed for denne løsning, medmindre man arver en rig onkel eller vinder i Lotto!

Vi skal ikke være jubelidioter, og alle kan have en dårlig dag, men som udgangspunkt bør man som medarbejder være glad for og stolt over sin arbejdsplads.

Vibeke Skytte, direktør hos Lederne

Når jeg har spurgt ind til, hvorfor de arbejdsmæssigt har mistet gnisten, er svaret, at det er hele arbejdssituationen, mange forandringer og oplevelsen af manglende indflydelse, som gør, at motivationen er helt i bund. Dagene bruges til at fokusere på de negative ting, og hovedet summer af bekymringer.

Min første tanke er, at så må de finde sig et andet arbejde. Men når det er sagt, må jeg også erkende, at det måske ikke altid er så let. Nogle medarbejdere er så bundet til jobbet af økonomiske eller kontraktmæssige årsager eller måske alder, at det bare handler om at få overstået de år, der nu måtte være tilbage. Som arbejdsgiver er det ikke helt den medarbejderprofil, man ønsker at have flest af, og hvor må det dog være uudholdeligt for medarbejderen og omgivelserne i det hele taget.

Men behøver vi være 100 procent glade for vores arbejde for at få det til at fungere? Tja, måske ikke, men helt ligeglade bør vi nok heller ikke være.

Klummeskribent på Financial Times Lucy Kellaway har altid en interessant vinkel på mange ting, og i én af hendes klummer, som også har været bragt i Politiken, fortæller hun, hvordan én af hendes venner faktisk var ”skideligeglad” med sit arbejde – for det kunne man tillade sig for år tilbage, men nu er det tabu – og det stod ikke i vejen for hans succes på arbejdsmarkedet. Klummen indvier os også i historien om en virksomhedsleder, der bevidst er begyndt at være ligeglad, idet han har opdaget, at dét er roden til alt godt. Eksempelvis behøver han ikke blive vred, når han finder ud af, at han ikke kan ændre verden. Han har derfor valgt at være ligeglad med ting, der ikke betyder noget. En holdning, jeg for så vidt godt kan tilslutte mig.

Jeg har altid haft den opfattelse, at man skal være glad, når man møder ind på arbejde, og man skal være glad, når man går hjem. Vi skal ikke være jubelidioter, og alle kan have en dårlig dag, men som udgangspunkt bør man som medarbejder være glad for og stolt over sin arbejdsplads. Hvis det ikke er tilfældet, bør man nok kigge sig omkring efter andre græsgange. Men hvis den mulighed ikke ligger lige for, kan strategien være at sige ”pyt”.

Alt for mange går på arbejde og både bekymrer sig og er irriterede over alt for meget, som de alligevel ikke kan gøre noget ved – for eksempel hvorfor en opgave går til et andet team eller på grund af en begået fejl, som man bebrejder sig selv og er bange for konsekvenserne af i stedet for at sige ”pyt, jeg må komme videre”. Det kan lyde banalt, men evnen til at trække på skuldrene virker faktisk og kan skabe fornyet energi og arbejdsglæde.

Lucy Kellaway mener at have bemærket, at de kolleger, der klarer arbejdslivet dårligst, er dem, der går for meget op i det og konstant tænker på, hvad folk mener, og hvorfor de nu ikke bliver inviteret til det ene eller det andet møde.

Den antagelse er jeg enig i. Men skulle du, kære læser, være uenig, er der kun én ting at sige, nemlig ”pyt”!

Om Vibeke Skytte

Vibeke Skytte

Klummen er bragt i Berlingske den 26. august, hvor direktør i Lederne Vibeke Skytte er fast klummeskribent. Hver onsdag skriver hun om et nyt perspektiv på ledelse enten gennem personlige erfaringer eller med udgangspunkt i Ledernes nye undersøgelser. Klummerne bringes både i den trykte avis og på Business.dk.

Vibeke Skytte er direktør for afdelingen Job og Ledelse og har det overordnede ansvar for Team Ledelse, Arbejdsmiljø og Uddannelse.