Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Konflikter kan være frugtbare

15. juni 2016

KLUMME AF DIREKTØR VIBEKE SKYTTE I BERLINGSKE OG PÅ BUSINESS.DK:  Antallet af konflikter på jobbet falder, blandt andet takket være ledelsesmæssig fokus. Men konflikter er ikke kun af det onde – de kan give nyttig viden og føre til bedre arbejdsgange

Hvis et barn kommer hjem fra skole og siger, at det har været involveret i en konflikt, vil de fleste af os blive bekymrede. Konflikter lyder nemlig af noget grimt og ubehageligt – noget, man som forælder gerne vil beskytte sit barn imod. Men hvad nu, hvis det er konflikter på jobbet, vi taler om? Er det også ubetinget negativt, hvis der opstår en konflikt på arbejdspladsen? Her er mit svar nej. Som udgangspunkt vil jeg selvfølgelig helst undgå konflikter, og det glæder mig, hvis en potentiel konflikt bliver taget i opløbet og løst til alles tilfredshed. Men jeg mener samtidig, at konflikter kan være lærerige og føre til god viden og gode løsninger, hvis de vel at mærke bliver håndteret konstruktivt og ikke får lov til at udvikle sig.

Jeg kom til at tænke på opfattelsen af ordet ”konflikt”, da jeg læste Ledernes nye undersøgelse om psykisk arbejdsmiljø. Den viser, at der bliver længere imellem konflikter på jobbet. Mens 20 pct. af lederne i en undersøgelse fra 2014 betegnede konfliktniveauet som ”højt/meget højt”, er det nu kun 13 pct., der ringer med alarmklokkerne i forhold til konfliktniveauet på arbejdspladsen.

LÆS OGSÅ: Ledere skaber rammer for medarbejderes trivsel

Jeg mener, at konflikter kan være lærerige og føre til god viden og gode løsninger, hvis de vel at mærke bliver håndteret konstruktivt og ikke får lov til at udvikle sig

Direktør hos Lederne, Vibeke Skytte

Umiddelbart er der grund til at glæde sig over udviklingen, som formentlig i høj grad afspejler, at virksomhederne generelt klarer sig bedre nu end for to år siden, hvor mange stadig mærkede efterveer af finanskrisen. Og hvis der er noget, som kan danne grobund for konflikter, er det, hvis virksomheden er økonomisk presset, og der er foretaget mange afskedigelser.

Samtidig er der ingen tvivl om, at det faldende konfliktniveau også skal tilskrives ledelsesmæssig fokus på at skabe en kultur, hvor konflikter bliver taget i opløbet, og hvor konstruktiv kritik er velkommen.

Trods den faldende kurve er der stadig arbejdspladser, hvor der opstår konflikter, som påvirker arbejdsglæden i negativ retning – og hvad skal man så gøre ved det? Et par gode svar på det spørgsmål læste jeg for nylig i Søndagsavisen, som beskrev de udfordringer med konflikter, et plejecenter i Aabenraa tidligere døjede med. Konflikterne var af en sådan karakter, at det havde udviklet sig til mobning, og det fik ledelsen til at gøre det klart for medarbejderne, at de skulle sætte ord på de ting, der frustrerede dem og gjorde dem kede af det. Og i Søndagsavisen fortalte lederen af plejecentret, at den ledelsesmæssige opmærksomhed og ikke mindst inddragelsen af medarbejderne fik en stor og hurtig effekt i forhold til at bremse konflikterne.

Uenighed kan faktisk være ganske frugtbart!

Direktør hos Lederne, Vibeke Skytte

- Nu taler vi om det faglige – vi går efter bolden ikke manden. Vi arbejdede intensivt med det i et halvt år, og jeg er overrasket over, hvor hurtigt det er blevet løst her på stedet. Det er ikke sådan, at vi nu kun har lysegrønne dage, men det når aldrig at udvikle sig til konflikter, fortalte plejecenterlederen.

Set fra min stol handler konfliktløsning meget om at skabe sammenhold. Jo bedre sammenholdet er på arbejdspladsen, desto bedre er det psykiske arbejdsmiljø, og det betyder blandt andet færre usunde konflikter og mindre mobning. Et godt sammenhold er kendetegnet ved, at man har tillid til hinanden, arbejder for det fælles mål og deler værdier i forhold til at løse kerneopgaven.

Selvom sammenholdet er godt og tillidsfuldt, undgår man nok aldrig uenighed – men historien rummer heldigvis mange fine eksempler på arbejdsgange og måder at løse opgaver på, som er blevet ændret i kølvandet på uenighed. Derfor er det som leder vigtigt at tage konflikter alvorligt og bore ned i substansen frem for at vælge den konfliktsky model med at betragte alle konflikter under ét som farlige. Uenighed kan faktisk være ganske frugtbart!

KURSUS: Konflikthåndtering

Om Vibeke Skytte

Vibeke Skytte

Klummen er bragt i Berlingske den 15. juni 2016, hvor direktør hos Lederne Vibeke Skytte er fast klummeskribent. Hver onsdag skriver hun et nyt perspektiv på ledelse enten gennem personlige erfaringer eller med udgangspunkt i Ledernes nye undersøgelser. Klummerne bringes både i den trykte avis og på Business.dk.

Vibeke Skytte er direktør for afdelingen Job og Ledelse og har det overordnede ansvar for Team Ledelse, Arbejdsmiljø og Uddannelse.

Hjælp til dig

Kvinde og mand i samtale, LederSparring, coaching