Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Kan man lede uden om stress?

19. januar 2016

Debatindlæg af chefkonsulent for arbejdsmiljø hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann, bragt i Jyllands-Posten d. 18. januar 2016.

Kan god ledelse forebygge stress? I en stor strategisk indsats vil organisationen Lederne undersøge, hvordan ledere og organisationer kan være med til at forebygge stress.

Som leder må man i dag være forberedt på, at man vil komme til at sidde overfor en medarbejder i en svær samtale om stress.

Sidst vi hos Lederne spurgte vores medlemmer, svarede 70 procent, at de allerede har været i situationen. Og meget tyder på, at danske ledere tager stress alvorligt og gerne vil hjælpe deres medarbejdere – både med at håndtere stress og med at forebygge. I hvert fald svarede 95 procent af de adspurgte i samme undersøgelse, at de opfatter medarbejderes stress som en ledelsesopgave.

 

Kan man skabe arbejdspladser, der minimerer risikoen for udvikling af sundhedsskadelig stress – og hvordan?

Signe Tønnesen Bergmann chefkonsulent for arbejdsmiljø hos Lederne

Det er et godt udgangspunkt. Men vi har stadig et stykke at gå, før vi for alvor kommer i nærheden af at finde løsninger på det, der kan kaldes en af de helt store udfordringer på det moderne arbejdsmarked. Når det vurderes, at mere end 35.000 danskere hver dag er sygemeldte på grund af stress, siger det sig selv, at stress har omkostninger. Menneskelige omkostninger for dem, der rammes, samfundsøkonomiske omkostninger og omkostninger for de arbejdspladser, der må undvære værdsatte medarbejdere.

LÆS OGSÅ: Ledere vil forebygge stress

Der er blevet talt og skrevet meget om stress de senere år. Spørgsmålet er, om vi taler om det rigtige, når vi taler om stress. For vi har åbenlyst ikke knækket koden endnu. Hos Lederne har vi samtidig med, at vi har taget hul på et nyt år, kastet os ud i en større udfordring: I år og de kommende år vil vi ikke "bare" tale om stress. Vi vil fokusere på at give ledere flere handlemuligheder. For mens vi efterhånden har nogle gode bud på, hvordan man bedst muligt håndterer stresssymptomer og fastholdelse på arbejdspladsen, så mangler vi for alvor et gennembrud, når det kommer til forebyggelse. Grunden til, at vi som medlemsorganisation for ledere går ind i det arbejde, er at vi ser ledere som nøglepersoner i forhold til at påvirke det psykiske arbejdsmiljø og forebygge stress.

Som en indledning til arbejdet, har vi sammensat en tænketank af forskere, praktikere og virksomheder. Opdraget til tænketankens medlemmer var at finde bud på, hvordan vi organisatorisk kan forebygge stress. Kan man skabe arbejdspladser, der minimerer risikoen for udvikling af sundhedsskadelig stress – og hvordan?

Stress er et kompleks fænomen, som ikke engang forskerne er enige om at definere.

Signe Tønnesen Bergmann chefkonsulent for arbejdsmiljø hos Lederne

Som en indledning til arbejdet, har vi sammensat en tænketank af forskere, praktikere og virksomheder. Opdraget til tænketankens medlemmer var at finde bud på, hvordan vi organisatorisk kan forebygge stress. Kan man skabe arbejdspladser, der minimerer risikoen for udvikling af sundhedsskadelig stress – og hvordan?

LÆS OGSÅ: Dårlig ledelse er ikke altid lig med stress 

Noget vi i Lederne tager med os fra tænketanken er, at vi nok skal holde op med at være så optaget af hvis "skyld" det er, at folk bliver stressede og fokusere på, at uanset årsag, så vil stress hos en medarbejder have betydning for medarbejderens performance. Og medarbejderens performance er, uanset årsag, noget der er vigtigt for ledere at beskæftige sig med. For vi kan tale herfra og til juleaften om, hvorfor stress opstår og hvem, der har ansvaret. Vores holdning hos Lederne er, at stress er et fælles ansvar, og uanset om det er arbejdspres, private forhold eller en kombination af begge dele, der sender en medarbejder til tælling, så får det konsekvenser for den ramtes arbejdsindsats.

Og her kommer den enkelte leder ind i billedet: Vi ved, at viljen til at forebygge er der. Men vores data fortæller os, at ledere opfatter det som en rigtig svær opgave. Det er der ikke noget at sige til, for stress er et kompleks fænomen, som ikke engang forskerne er enige om at definere. Det er let at postulere, at god ledelse forebygger stress, men hvilke handlemuligheder har den gode leder i forhold til at forebygge stress i dagligdagen på arbejdspladsen? Det er svært at løfte opgaven med at forebygge og håndtere stress, hvis ikke der er reelle handlemuligheder.

Vi har ikke den gyldne løsning på, hvordan vi forebygger stress på de danske arbejdspladser – for der er ikke EN løsning, men mange.

Signe Tønnesen Bergmann chefkonsulent for arbejdsmiljø hos Lederne

Handlemulighederne handler om lederens viden om stress og om lederens generelle ledelsesmæssige kompetencer. Men det handler også om, at den enkelte medarbejder selv skal tage medansvar for at få talt om og handlet på det, der er på spil. Og om, at arbejdspladsen har et effektivt beredskab i forhold til at forebygge stress.

LÆS OGSÅ: En stresspolitik skal bruges aktivt

Vi har ikke den gyldne løsning på, hvordan vi forebygger stress på de danske arbejdspladser – for der er ikke EN løsning, men mange. Men vi er bevidste om, at ledere spiller en vigtig rolle. Pernille Knudsen fra DA og Michael Ziegler fra KL, skrev så rigtigt i deres kronik om myter om det psykiske arbejdsmiljø i JP for nylig: "Arbejdet er ikke altid en del af problemet, men det er altid en del af løsningen". Vi kunne ikke være mere enige hos Lederne, og derfor vil vi de næste par år arbejde på at finde løsninger til lederne på arbejdspladserne.