Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Har du været en tur på badevægten for nylig?

01. marts 2017

KLUMME AF DIREKTØR VIBEKE SKYTTE I BERLINGSKE OG PÅ BUSINESS.DK.     

En af mine gode venner er rigtig glad for både god mad og gode vine – og tilmed har han, som han selv udtrykker det, en "alt for sød tand". Måltidets glæder og måske især begejstringen for kager, slik og chokolade har gjort, at han med årene er blevet temmelig overvægtig. Jeg véd, at det irriterer ham, og jeg véd også, at han faktisk motionerer meget og tager cyklen på arbejde, uanset hvilket lune vejrguderne befinder sig i, i et forsøg på at komme af med de overflødige kilo. Men faktum er altså, at selvom jeg ikke véd præcis, hvad badevægten fortæller ham, når han træder op på den, at han er, hvad man må betegne som markant overvægtig.

Jeg kom til at tænke på min gode ven, da jeg for nylig sad og læste en ny undersøgelse, vi i Lederne har fået foretaget om sundhedsordninger, stress og lederes holdninger til håndtering af diverse sundheds-issues. For spørgsmålet, som jeg kom til at tænke på, er, om de (for) mange kilo, min ven bærer rundt på, bliver en udfordring for ham, når eller hvis han en dag skal finde sig et nyt job. Ifølge Ledernes nye undersøgelse, som er baseret på svar fra 1.373 ledere, er holdningen hos hver tredje af de adspurgte ledere således, at de vil undgå at tilbyde job til personer, som er markant overvægtige.

37 procent af de adspurgte ledere erklærer sig i undersøgelsen "delvis enig" eller "enig" i, at de som leder vil undgå at ansætte markant overvægtige personer. 24 procent svarer, at de hverken er uenige eller enige, mens 38 procent ikke vil fravælge markant overvægtige personer.

LÆS OGSÅ: Markant overvægt kan blokere for nyt job

Der er typer af job, som markant overvægtige vil have vanskeligt ved at udføre på grund af de fysiske krav, jobbet stiller.

Direktør hos Lederne Vibeke Skytte

For nylig kom det frem, at gruppen af personer her i Norden med for mange kilo på sidebenene vokser. Ifølge en ny fælles nordisk befolkningsundersøgelse, som DTU Fødevareinstituttet offentliggjorde i januar, er andelen af svært overvægtige voksne nu på 13 procent. Det svarer til, at der er ikke færre end 200.000 svært overvægtige voksne i Norden.

Grundlæggende skal der ikke herske tvivl om, at det set med mine øjne altid bør være en ansøgers faglige og personlige kvalifikationer, der bliver vurderet – ikke ansøgerens vægt eller højde. Men når det er sagt, så er virkeligheden også, at der er typer af job, som markant overvægtige vil have vanskeligt ved at udføre på grund af de fysiske krav, jobbet stiller. I de situationer bliver den potentielle nye medarbejders overvægt uundgåeligt en væsentlig del af lederens samlede kompetencevurdering.

Ledernes undersøgelse tager også fat på, om man som leder, hvis man har markant overvægtige blandt sine medarbejdere, skal tage en samtale med den overvægtige om vægtproblemerne. Ifølge undersøgelsen mener hver tredje af de adspurgte, at det ér en del af ledelsesopgaven, mens 50 procent af lederne svarer "nej" til, at man som leder skal indkalde til en snak under fire øjne om vægt.

LÆS OGSÅ: Boom i sundhedsforsikringer og gratis bananer

Også her er min holdning, at det handler om, hvorvidt medarbejderens markante overvægt begynder at få indflydelse på den pågældendes performance eller evne til at udføre arbejdet. Er det tilfældet, bør lederen reagere og tage en samtale med medarbejderen. Dels med det formål at sikre en tilfredsstillende indsats, men også for at forebygge fravær og for at fastholde medarbejderen i jobbet.

Det betyder slet ikke, at ledere skal blande sig i alt og eksempelvis vogte over, hvad medarbejderne fylder på tallerkenerne i kantinen. Og jeg kunne aldrig finde på at gå rundt og spørge mine medarbejdere, om de har været en tur på badevægten for nylig, eller – endnu mere direkte – om de ikke er gået hen og blevet lidt overvægtige. Men taler vi dalende performance, ér og bliver det lederens bord at reagere, og det gælder uanset, hvis det skyldes usund livsstil eller andre udfordringer hos medarbejderne.