Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Godmorgen, medarbejder - har du sovet godt i nat?

03. maj 2017

KLUMME AF VIBEKE SKYTTE I BERLINGSKE OG PÅ BUSINESS.DK

I sidste uge udkom en ny bog med titlen ”Sluk – Kunsten at overleve i en digital verden” skrevet af speciallæge i almen medicin på privathospitalet Aleris-Hamlet Imran Rashid. Her giver han blandt andet sit bud på, hvad det betyder for vores fysiske og mentale sundhed at leve et liv, hvor vi konstant er online, og hvor vores hjerner nærmest er på arbejde non-stop med at filtrere massive mængder af data.

Jeg har endnu ikke læst bogen, men i det seneste nummer af magasinet Lederne slog Imran Rashid i forbindelse med bogudgivelsen et slag for, at fremtidens ledere påtager sig et større ansvar for medarbejdernes sundhed. Hans pointe i artiklen var, at tiden er løbet fra, at virksomheders sundhedsindsats kan begrænses til gratis frugt og tilbud om massørordninger på jobbet. For et æble klokken 14 batter ikke i en tidsalder, hvor mange af os har arbejdet med hjem i lommen, og hvor kontoret aldrig er længere væk end en let berøring med pegefingeren

Grundlæggende mener jeg, at det er rigtig positivt, at virksomhederne i Danmark i stigende grad har fokus på sundhed i en bred forstand, så længe – og det er en ultra vigtig pointe – medarbejderne selv kan vælge tilbuddene til og fra

Direktør hos Lederne Vibeke Skytte

”Selv om det i princippet er arbejdet uvedkommende, hvis medarbejderen har problemer med teenagedatteren eller er ved at blive skilt og derfor sover dårligt, har det stor indflydelse på de ressourcer, han har at gøre godt med på jobbet”, pointerede Imran Rashid i magasinet Lederne.

HR-direktør i DONG Energy Hanne Blume medvirkede i samme blad og slog fast, at har man en medarbejder, der sover tre timer om natten og møder dødtræt op på jobbet, er det som leder helt i orden at spørge, om vedkommende får sovet nok.

I DONG Energy har medarbejderne blandt andet mulighed for at deltage i søvnseminarer, ligesom de på deres telefon kan downloade en app, der registrerer, hvordan de sover. Hanne Blume har endnu ikke oplevet, at en medarbejder har følt sig krænket af virksomhedens interesse for god søvn og sunde vaner.

LÆS OGSÅ: Ledere skal turde blande sig i medarbejderes privatliv 
”Jeg går ikke rundt og løfter dyner og tjekker, hvor meget en medarbejder sover, eller hvad vedkommende vejer. Vi giver råd og vejledning, men det er op til den enkelte, om man vil benytte sig af det. Fordi det er sådan, tager medarbejderne det ikke som et udtryk for tvang, men at vi kerer os om dem,” sagde Hanne Blume til magasinet Lederne og tilføjede, at hun ikke dømmer medarbejderne på, ”om de spiser Nutella eller æbler”. Det handler om at påtage sig et ansvar for at sikre, at det er nemt at træffe sunde valg i hverdagen.

Diskussionen om graden af lederansvar for vores medarbejderes sundhed – både i den tid, de fysisk befinder sig på jobbet, og når de er taget hjem, men stadig har arbejdet liggende i lommen eller på bordet foran sig i form af smartphonen – er dybt interessant og relevant. Grundlæggende mener jeg, at det er rigtig positivt, at virksomhederne i Danmark i stigende grad har fokus på sundhed i en bred forstand, så længe – og det er en ultra vigtig pointe – medarbejderne selv kan vælge tilbuddene til og fra.

LÆS OGSÅ: "Det er i orden at spørge medarbejdere om de får sovet nok"

Man skal som leder være påpasselig med at gøre sig til dommer over og den, der definerer et ”godt liv”, men omvendt er der ingen tvivl om, at lederen skal reagere, hvis en usund livsstil har indvirkning på medarbejderens performance på jobbet. Og hvis jeg selv har en medarbejder, som – jævnfør Hanne Blumes eksempel – konsekvent møder dødtræt op på jobbet, vil jeg ikke tøve med at tage en snak med medarbejderen om, hvordan han eller hun har det. Ikke for at snage og blande mig, men for at høre, om jeg eller arbejdspladsen kan gøre noget for at hjælpe.

Det kan godt være, at søvn-apps i nogles ører lyder grænseoverskridende og som et uvelkomment besøg af chefen i soveværelset. I mine ører lyder det et godt, relevant tilbud om viden på et vitalt område – et tilbud, man som medarbejder kan takke ja eller nej til.

Om Vibeke Skytte

Vibeke Skytte

Klummen er bragt i Berlingske den 3. maj 2017, hvor direktør hos Lederne Vibeke Skytte er fast klummeskribent. Hver onsdag skriver hun et nyt perspektiv på ledelse enten gennem personlige erfaringer eller med udgangspunkt i Ledernes nye undersøgelser. Klummerne bringes både i den trykte avis og på Business.dk.

Vibeke Skytte er direktør for afdelingen Job og Ledelse og har det overordnede ansvar for områderne Arbejdsmiljø og Uddannelse. Derudover har Vibeke Skytte ansvar for Ledernes Økonomifunktion, intern HR og Ejendom.