Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Fleksibilitet går begge veje

09. november 2016

KLUMME AF DIREKTØR VIBEKE SKYTTE I BERLINGSKE OG PÅ BUSINESS.DK.

Det er efterhånden blevet almindeligt på mange arbejdspladser, at medarbejderne klarer private gøremål på nettet i løbet af en arbejdsdag. Men det er nok de færreste ledere, der i virkeligheden er klar over, hvad den reelle tid, der bruges på det, udgør. Jeg blev selv en smule klogere, da jeg først på sommeren læste en undersøgelse, som Epinion har foretaget for Deloitte. Den viser, at danskerne i gennemsnit bruger 20 minutter og 45 sekunder om dagen på at ordne private gøremål på nettet, mens de er på arbejde.

Om det er et problem eller helt i orden, må være fuldstændig op til den enkelte virksomhed at vurdere, og meget af den vurdering hænger sammen med, hvordan man arbejder med gensidig fleksibilitet og forventningsafstemning. Det hænger nok ikke sammen, hvis medarbejderen er det, jeg vil kalde en ”minutrytter”, dvs. én, som tæller arbejdstiden fra det minut, han eller hun træder ind af døren og til arbejdspladsen forlades igen. Men det giver derimod god mening og er nok mere acceptabelt, når der er tale om en fleksibel medarbejder, der gerne yder en ekstra indsats, og som ikke er permanent låst fast af tid og sted.

LÆS OGSÅ: Grønt lys til sociale medier på to ud af tre virksomheder

Generelt er vi alle blevet mere flydende i vores tilgang til vores privatliv og arbejde, bl.a. fordi det er blevet så nemt at logge os på eksempelvis arbejds-mailen via vores mobil og tablets, og derfor betyder det ikke så meget mere, og har egentlig heller ikke det store fokus hos særlig mange, om vi svarer på en arbejdsrelateret mail i weekenden eller bestiller en tid til tandlægen i arbejdstiden.

Der har igennem de seneste år været en del fokus på medarbejderes brug af sociale medier og brug af nettet i arbejdstiden, og mange virksomheder har i forlængelse heraf indført regler, som sætter en god retning for medarbejderne, så de ved, hvordan de skal forholde sig, men mange virksomheder klarer det også ved hjælp af ”sund fornuft”.

Hvis vi skal kunne tiltrække de medarbejdere, vi ønsker, skal vi også kunne tilbyde fleksibilitet og dermed også acceptere, at der skal være plads til private gøremål i arbejdstiden

Direktør hos Lederne Vibeke Skytte

Egentlig er det lidt pudsigt, at det er brugen af de sociale medier og nettet, der har været en øjenåbner for virksomhederne omkring private gøremål i arbejdstiden, og efterfølgende har fået dem til at udarbejde politikker på området. For mon ikke, private gøremål i arbejdstiden altid har været praktiseret i større eller mindre omfang? Det tror jeg!

For mange år siden havde jeg et par kolleger, som efter min målestok brugte rigtig meget tid på private gøremål i arbejdstiden. Det var før, vi begyndte at bruge sociale medier, og hvor kategorierne for private gøremål var alt det, der ikke kan klares på nettet i dag som f.eks. at skrive fødselsdagskort til moster Oda, telefonopkald til venner og familie samt ind imellem en tur på posthuset eller i banken. Det var en tid, hvor de fleste havde faste arbejdstider, og hvor hjemmearbejde og tilrettelæggelse af en fleksibel arbejdsdag slet ikke var muligt i det omfang, som det er i dag. Gad vide, om der dengang blev brugt mere eller mindre end 20 minutter og 45 sekunder på det om dagen?

LÆS OGSÅ: Hver anden leder har været på skolebænken i kommunikation

Jeg er ikke i tvivl om, at hvis vi skal kunne tiltrække de medarbejdere, vi ønsker, skal vi også kunne tilbyde fleksibilitet og dermed også acceptere, at der skal være plads til private gøremål i arbejdstiden, netop fordi vi som ledere også ofte har en forventning om, at vores medarbejdere stiller op på andre tidspunkter eller præsterer en ekstra indsats i perioder, hvor der er spidsbelastninger.

Om vi skal acceptere fem eller 20 minutter – eller måske endnu mere – er op til den enkelte virksomhedsledelse at vurdere. Men en afgørende faktor for at få det hele til at balancere er i sidste ende tilliden til hinanden. Og så bør man som leder måske lige have in mente, at det sjældent kan betale sig at gå i alt for små sko.

Om Vibeke Skytte

Vibeke Skytte

Klummen er bragt i Berlingske den 9. november 2016, hvor direktør hos Lederne Vibeke Skytte er fast klummeskribent. Hver onsdag skriver hun et nyt perspektiv på ledelse enten gennem personlige erfaringer eller med udgangspunkt i Ledernes nye undersøgelser. Klummerne bringes både i den trykte avis og på Business.dk.

Vibeke Skytte er direktør for afdelingen Job og Ledelse og har det overordnede ansvar for Team Ledelse, Arbejdsmiljø og Uddannelse.