Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Find den indre Spørge-Jørgen frem

08. februar 2017

KLUMME AF LEDELSESRÅDGIVER HELLE BRUNN MADSEN I JYLLANDS-POSTEN OG PÅ FINANS.DK

For et stykke tid siden talte en af mine kolleger med en leder, som var udfordret af en meget talende medarbejder. Problemet var ifølge lederen, at medarbejderen, når hun stod med et problem, som hun umiddelbart ikke selv kunne løse, konsekvent henvendte sig til lederen.

En samtale mellem leder og medarbejder kunne typisk forløbe sådan, at medarbejderen startede med at sige: ”Nu skal du høre…”, hvorpå der fulgte en alenlang beretning med mange detaljer og referencer til navngivne personer. Efter, hvad der føltes som en evighed med medarbejderen i fortællerens rolle og lederen i den passive lytters, havde lederen ofte mistet tråden, var drænet for energi og havde mest af alt brug for at få afsluttet samtalen hurtigst muligt og komme videre med dagens øvrige opgaver.

Lederen var på den ene side træt af, at medarbejderen tog for meget af hendes tid, men ville på den anden side også gerne fremstå som en lyttende og hjælpsom leder. Samtalen mellem lederen og min kollega kom derfor til at handle om, hvordan lederen kunne blive en bedre samtalepartner.

Jeg kom til at tænke på eksemplet, da jeg læste resultatet af en undersøgelse, som det ansete amerikanske ledelsestidsskrift Harward Business Review (HBR) har lavet i 2016, og som bygger på tal fra 3.492 ledere. HBR har undersøgt, hvad de bedste lyttere gør godt, og hvad der skal til for, at vi føler os hørt.

Det handler om at lytte aktivt. Om at smide den misforståede høflighed over bord, være nysgerrig på det, den anden siger, og stille spørgsmål og kommentere undervejs. JA, man må gerne afbryde, og JA, man skal afbryde

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen

Ifølge HBR er de bedste lyttere dem, der er nysgerrige, og som viser interesse ved hele tiden at spille det, de hører, tilbage til afsenderen. Ligesom en trampolin bølger den gode samtale frem og tilbage. Både fortæller og lytter bliver udfordret og udfordrer samtalepartneren. Resultatet bliver en samtale fyldt med energi og tempo, som kommer nogle lag dybere, og hvor samtalepartneren bliver bragt videre i forhold til der, hvor hun var ved samtalens start.

Mit gæt er, at lederen i eksemplet fra før fra barnsben er blevet indprentet, at hun skal ”tie stille, når de voksne taler”. Det er mange af os nemlig. Vi tror derfor fejlagtigt, at vi er gode lyttere, når vi lytter passivt med hovedet på skrå og ind imellem indskyder et ”hm”, ”ja” eller, ”jo”. Problemet er, at resultatet ofte bliver en ligegyldig samtale eller enetale, som ikke har meget med dialog at gøre, og hvor hverken den eller anden part i samtalen bliver klogere. Det er ærgerligt, men heldigvis kan der gøres noget ved det. Hvis vi vel at mærke tør tage livtag med vores opfattelse af, hvad god tone er.

Det handler om at lytte aktivt. Om at smide den misforståede høflighed over bord, være nysgerrig på det, den anden siger, og stille spørgsmål og kommentere undervejs. JA, man må gerne afbryde, og JA, man skal afbryde. Det handler naturligvis ikke om at overtage samtalen og forfølge sin egen dagsorden, men derimod om at tage et medansvar for, at det bliver en ligeværdig dialog mellem to parter fremfor en enetale.

Særligt som leder kan det være svært ikke at overtage samtalen, fordi vi er vant til at have ordet i vores magt, til at skulle udstråle autoritet og typisk har fokus på at vise handlekraft og finde løsninger. Hverken medarbejdere eller ledere kan imidlertid være tjent med at spilde hinandens tid med dårlige samtaler. At vi ofte ender med at gøre det, er både synd og skam og bringer os ingen steder.

LÆS OGSÅ: Nøglen til globalt lederskab er at lytte og aflæse

Vi skal blive bedre til at finde vores indre Spørge-Jørgen frem og turde være nysgerrige ikke blot på det, den anden siger, men også på det, den anden signalerer via sit ansigtsudtryk, sit stemmeleje, sit åndedrag og sine øjne. Vi skal for eksempel turde sige: ”Jeg fornemmer, at det er svært for dig at…” og dermed vise, at vi forstår og anerkender den andens følelser. Og vi skal hjælpe den talende med at få nye perspektiver på hendes problemstilling ved at sige: ”Hvad nu, hvis du sagde/gjorde dette eller hint i stedet for...”.

Lyder det svært eller måske bare uvant? Tro mig, jeg er sikker på, at hvis vi ledere finder vores indre Spørge-Jørgen frem, springer op på trampolien og påtager os ansvar for at være aktive lyttere og samtalepartnere, vil både vi og vores medarbejdere  få nye perspektiver – og i tilgift vil vores relationer blive styrket.

Om Helle Bruun Madsen

Klummen er bragt i Jyllands-Posten og på Finans.dk den 8. februar 2017, hvor ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen er fast klummeskribent. 

Helle Bruun Madsen er en del af rådgiverteamet i Ledelse, Ledernes enhed for sparring og rådgivning af ledere. Helle Bruun Madsen har 19 års erhvervserfaring fra arbejdsgiver- og faglige organisationer samt offentlige arbejdspladser.