Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Et godt afslag betaler sig

05. april 2015

Mange virksomheder er ikke gode nok til at give velbegrundede afslag til jobkandidater, og dermed misser virksomhederne en oplagt ambassadøreffekt.

For et par uger siden læste jeg et meget spændende indlæg på en blog skrevet af digital strateg hos Bolius Eric Ziengs. Indlægget handlede om jobansøgere og virksomhedernes manglende fokus på afslag til de ansøgere, som ikke får jobbet. Ansøgerne har brugt tid på at sætte sig ind i virksomhedens forhold og arbejdsområder, men alligevel får langt de fleste et upersonligt afslag pr. mail, og andre hører måske slet intet. Det er et problem, mener Eric Ziengs, når disse personer i virkeligheden er brand-ambassadører for virksomheden, og han mener, at det sagtens kan gøres langt bedre til glæde for både ansøgere og virksomhed.

Hos Bolius har de gjort noget ved det og er nu i gang med at etablere et virksomhedsnetværk, hvor ”afviste” ansøgere bl.a. får viden om kommende jobopslag, ligesom netværket inviteres til arrangementer og til at få direkte kontakt til virksomhedens medarbejdere. På sigt er ambitionen, at de fleste kommende medarbejdere rekrutteres fra netværket.

De fleste virksomheder giver svar tilbage, men ofte er de desværre alt for korte og intetsigende, og det kan en ansøger ikke bruge til meget. Der skal gives mere feedback.

Vibeke Skytte, direktør hos Lederne

Det er et spændende initiativ, som jeg glæder mig til at følge, og som nok skal blive en succes. Jeg er sikker på, at konceptet vil være til inspiration for større virksomheder, hvis de ikke allerede har et lignende koncept. Når det er sagt, tror jeg, at det måske kan blive en udfordring for mange at etablere et sådant netværk, for hvis man virkelig vil sikre en ambassadøreffekt, skal der også være noget at byde ind med. Men mindre kan helt sikkert også gøre det, for jeg er enig i, at alle, der er i kontakt med éns virksomhed, på en eller anden måde er ambassadør, og derfor kan vi ikke tillade os at behandle afviste jobansøgere med ligegyldighed.

I rekrutteringsprocessen har de fleste virksomheder godt styr på alle detaljerne i forbindelse med screening, samtaler og selve ansættelsen, og derfor kan jeg stadig undre mig, når jeg hører om virksomheder, som ikke tager hele processen alvorligt. De fleste virksomheder giver svar tilbage, men ofte er de desværre alt for korte og intetsigende, og det kan en ansøger ikke bruge til meget. Der skal gives mere feedback.

En mere og mere udbredt praksis blandt afviste jobansøgere er da også, at de ringer til virksomhederne og beder om at få afslaget uddybet. Det er forståeligt nok, at de gerne vil gøre opmærksom på sig selv, men jeg ser det faktisk også som et udtryk for, at den skriftlige tilbagemelding netop er for intetsigende, når ansøgeren er nødt til efterfølgende at bede om en mundtlig uddybning. Bliver responsen på denne henvendelse heller ikke taget alvorligt fra virksomheden side, er ambassadøreffekten for alvor negativ.

Jeg møder rigtig mange mennesker i forbindelse med mit arbejde og bliver stolt, når jeg får positive tilkendegivelser for egen og kollegaers indsats og måde at agere på i forskellige sammenhænge. Men omvendt ærgrer jeg mig, hvis jeg skal lægge øre til, at en jobansøger, et medlem eller en samarbejdsparter har haft en dårlig oplevelse, for hvis han siger det til mig, så siger han det helt sikkert også til andre. Dårlige oplevelser spredes hurtigt, hvilket er  ærgerligt, når der i virkeligheden måske kun skulle en forholdsvis lille indsats til for at få en god ambassadør.

Et brand er vigtigt for enhver virksomhed, og det værner vi om. Lige om lidt har vi et arbejdsmarked, hvor der igen bliver brug for alle ledige hænder, og der vil blive yderligere rift om de bedste. Derfor vil det også være brandærgerligt, hvis de gode kandidater udebliver, fordi vi for tid tilbage – da vi ikke havde brug for lige netop deres kompetencer – ikke tog os tid til at give en ordentlig tilbagemelding.

Klumme i Berlingske den 5. april af direktør hos Lederne Vibeke Skytte.

Vibeke Skytte

Vibeke Skytte

Vibeke Skytte er fast klummeskribent i Berlingske, hvor hun hver søndag skriver om et nyt perspektiv på ledelse enten gennem personlige erfaringer eller med udgangspunkt i Ledernes nye undersøgelser. Klummerne bringes både i den trykte avis og på Business.dk.

Vibeke Skytte er direktør for afdelingen Job og Ledelse og har det overordnede ansvar for Team Ledelse, Arbejdsmiljø og Uddannelse.