Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Empati og kommunikation kan forebygge smækkede døre

11. oktober 2017

KLUMME AF VIBEKE SKYTTE I BERLINGSKE OG PÅ BUSINESS.DK: Jeg er grundlæggende ikke i tvivl om, at alle ledere og chefer har intentioner om at gøre deres absolut bedste i lederjobbet. Men der er heller ingen tvivl om, at ikke alle er de fødte ledere. 

Lige så vel som, at vi nok alle kender eksempler på medarbejdere, der ikke er og aldrig bliver dygtige til deres arbejde, kender jeg også ledere, hvor jeg tænker, at de ikke har forudsætninger for at blive dygtige ledere – og det går blandt andet ud over de medarbejdere, som er udsat for dårlig ledelse.

For nylig læste jeg en artikel om dette emne under overskriften ”Skræmmer du dine medarbejdere væk?”. Artiklen blev bragt i Ledernes elektroniske tidsskrift Ledelse i Dag og rummede et ganske interessant interview med den hollandske psykolog og INSEAD-professor Manfred Kets de Vries.

I artiklen giver han blandt andet sine bud på, hvorfor nogle medarbejdere flygter fra chefer, som detailstyrer, er konfliktsky, mobber eller på anden måde gør nogle af ting, man som medarbejder i længden ikke kan eller vil acceptere.

Ledere er ikke tankelæsere, og derfor går behovet for åbenhed og klar kommunikation begge veje

Direktør hos Lederne Vibeke Skytte

Ifølge Manfred Kets de Vries starter problemet ofte hos ledere, som ikke kender til deres egne styrker og svagheder. Uden den selvindsigt er det nemlig ifølge professoren svært at vide, hvordan de virker på deres medarbejdere, og hvilken type ledelse, deres medarbejdere har brug for.

”Jeg har i mange år samarbejdet med ledere og mellemledere på vej op i systemet om at forbedre deres forhold til deres chefer. Og der er mange grunde til, at næsten hver anden til sidst ender med at flygte. Man kan dele årsagerne op i en række hovedkategorier. En handler om detailledelse og mikro-management, en anden om konfliktundvigelse og manglende evne til at træffe beslutninger. Og så er der cheferne med de psykopatiske træk, som er flere, end man skulle tro,” siger Manfred Kets de Vries.

LÆS OGSÅ: Største udfordring ved lederjobbet er at motivere medarbejdere

Selvom kampen mod en dårlig chef kan virke nyttesløs, bør flugt ikke være første træk, mener hollænderen, som i stedet anbefaler, at medarbejderen sænker skjoldet og prøver at forstå, hvorfor chefen opfører sig som han eller hun gør.

”Forskningen viser igen og igen, at det at udvise større empati i arbejdsrelationer kan ændre rigtig meget til det bedre. Også når det gælder empati fra medarbejdere. Første skridt er derfor at overveje, hvilket eksternt pres ens chef eventuelt selv er under. De fleste chefer er jo ikke født med onde intentioner. De er ofte gode mennesker med svagheder, som bliver forstærkede, når de er under pres og skal levere resultater,” forklarer Manfred Kets de Vries.

Jeg er meget enig i, at empati og tid på at prøve at forstå sin leders situation kan være en del af løsningen. Men det handler også grundlæggende rigtig meget om kommunikation. Jeg har mødt og hørt om flere ledere, der simpelthen er for dårlige til at informere og kommunikere – ofte med det resultat, at der sidder en flok medarbejdere, som bliver frustrerede, usikre og begynder at drage egne slutninger og konklusioner om ting, som burde have været kommunikeret klart ud fra lederens eller ledelsens side.

LÆS OGSÅ: Disse spørgsmål skal du stille dit spejlbillede

Men ledere er ikke tankelæsere, og derfor går behovet for åbenhed og klar kommunikation begge veje. Måske er mange af de ledere, som de Vries beskriver, ikke (kun) udstyret med en begrænset selvindsigt, men også med medarbejdere, som aldrig tager fat i lederen og giver udtryk for deres tvivl, deres uenighed eller deres spørgsmål.

”Livet er ikke en generalprøve, men den ægte vare, og derfor skal man aldrig blive, hvis man virkelig har en dårlig chef,” siger de Vries. Tja, måske. Men måske skal man overveje lige at finde ud af, om man selv kan gøre noget for at rette op på ulyksalighederne, inden man flygter og giver lederen hele ansvaret for det mislykkede forhold.

Om Vibeke Skytte

Vibeke Skytte

Klummen er bragt i Berlingske den 4. oktober 2017, hvor direktør hos Lederne Vibeke Skytte er fast klummeskribent. Hver onsdag skriver hun et nyt perspektiv på ledelse enten gennem personlige erfaringer eller med udgangspunkt i Ledernes nye undersøgelser. Klummerne bringes både i den trykte avis og på Business.dk.

Vibeke Skytte er direktør for afdelingen HR & Administration